Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kukkaro kiittää kestävää rakentamista

Kukkaro kiittää kestävää rakentamista

Julkaistu: 26.09.2014 klo 08:00
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Kestävä rakentaminen on järkevää niin ympäristön kuin rakennuksen käyttäjän kannalta. Ehkä eniten siitä kiittää kuitenkin omistajan kukkaro.

Kestävä rakentaminen keskittyi aiemmin ympäristövaikutuksiin, mutta käsitettä on haluttu laajentaa ottamalla mukaan taloudelliset ja sosiaaliset näkökulmat.

Rakennus on omistajalleen taloudellisesti kestävä ja arvokas, kun sitä tarvitsee korjata vähän ja sen ylläpito on helppoa. Sisäolosuhteiltaan kaikin puolin terveellinen, esteetön ja helppopääsyinen rakennus on lisäksi sosiaalisesti kestävä, selvittää VTT:n johtava tutkija Tarja Häkkinen kestävää rakentamista.

Rakennusten koko elinkaarensa aikana käyttämästä energiasta suuri osa kuluu lämmittämiseen, valaistukseen ja ilmastointiin. Kun rakennuksista pyritään saamaan ympäristön kannalta kestäviä eli mahdollisimman vähän energiaa ja muita resursseja käyttäviä, kasvaa samalla rakennusmateriaalien valmistukseen käytettävän energian ja sitä kautta myös kasvihuonepäästöjen, erityisesti hiilidioksidin, suhteellinen osuus. Energiatehokkaasti rakennettaessa käytetään mm. paksumpia eristeitä ja enemmän talotekniikkaa, mitkä nostavat osaltaan rakennusmateriaalien osuutta rakennuksen koko elinkaaren aikaisesta energiankäytöstä.

– Olemmekin viimeisimmässä arvioinnissamme päätyneet siihen, että tietyissä hyvin energiatehokkaissa rakennuksissa materiaalien hiilijalanjälki voi jopa lähestyä ylläpidon aiheuttamaa hiilijalanjälkeä, kertoo Häkkinen.

Painolla merkitystä

VTT:llä on selvitetty eri materiaaliratkaisuin valmistettujen, mutta samat tila- ja muut vaatimukset täyttävien rakennusten hiilijalanjälkiä ja päädytty siihen, että puusta rakentaminen on edullisempaa kuin teräksestä tai betonista.

– Tämä perustuu mm. puun keveyteen, sillä puiset rakenteet painavat vähemmän, mutta niillä voidaan saavuttaa kuitenkin samat turvallisuus- ja sisäympäristövaatimukset mitä muilla materiaaleilla, kertoo Häkkinen. Teksti: Maija-Liisa Saksa

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi