Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kotkassa luodaan uutta startup-festivaalia

Kotkassa luodaan uutta startup-festivaalia

Julkaistu: 08.07.2015 klo 08:50
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Tänä kesänä Kotkassa järjestetään tapahtuma, jonka tarkoituksena on tuoda Kymenlaakso Suomen startup-kartalle. Tapahtuma kulkee nimellä *Ship the Startup Festival, jonka järjestäjänä toimii Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoista ja alumneista koostuva yrittäjyysyhdistys Patteri Entrepreneurship Society (ES).  Tapahtuman pääyhteistyökumppanina on Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor. Tapahtuman mahdollistavat kymenlaaksolaiset yhteistyökumppanit: Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, Kymenlaakson ja Miehikkälän Osuuspankit, Kotkan kaupunki, Merikeskus Vellamo ja Oxford Research Oy sekä NitroID. Tapahtumassa ovat mukana myös Bar&Cafe Paussi ja ravintola Kairo.

*Ship nostaa purjeensa 23.7.2015 Merikeskus Vellamossa, joka on toiminut toukokuusta lähtien bisnesmentorien ja startup-yrittäjyyskoulutuksessa liikeideoitaan kehittäneiden tiimien kohtauspaikkana. Startup Summer Camp -koulutukseen on kesän aikana osallistunut 12 Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoista koostuvaa tiimiä.

Festivaali huipentuu ennen Kotkan Meripäivien avajaisparaatia 23.7. pidettävään yritysideakilpailuun, johon karsintojen kautta valikoituu 10 parasta startup-tiimiä PatteriES:n, Aalto ES:n (Helsinki) ja LUTES:n (Lappeenranta) yrittäjyyskoulutusohjelmista. Kymmenen finalistia kisaavat Pitch Captain 2015 -tittelistä sekä 5000 euron rahapalkinnosta. Yleisölle avoimen pitchauskilpailun näyttämönä toimii Bar&Cafe Paussin ulkolava Kotkan torilla. Kilpailun tuomaristossa istuu merkittäviä kansallisia ja kansainvälisiä startup-vaikuttajia kuten Anssi Vanjoki, Bruce Oreck ja Will Cardwell. Kilpailun voittaja julkistetaan saman päivän iltana kutsuvierastilaisuudessa Merikeskus Vellamossa.

*Ship the Startup Festival lähti liikkeelle syksyllä 2014 Yhdysvaltojen suurlähetystössä, kun Cursorin nykyinen palvelujohtaja, silloinen Oxford Researchin toimitusjohtaja Jouni Eho, keskusteli kollegoiden ja yritysvaikuttajien kesken. Tästä lähti liikkeelle ideavyöry, jonka seurauksena syntyi ajatus uudesta konseptista – tapahtumasta, joka kokoaa yhteen ihmiset, joilla on halu vaikuttaa ja luoda jotain uutta.

EntrepreneurSHIP – Yrittäjyyden luova laiva -projektin tarkoituksena oli kehittää tapahtumakonsepti, joka tähtää symbolisesti uudenlaisen yrittäjyyttä ja Kymenlaakson tunnettuutta edistävän risteilykonseptin rakentamiseen. Risteily koostuisi intensiivisestä ideoiden ja liiketoimintakonseptien kiihdyttämisestä. Hankkeen ja tapahtumakonseptin suunnittelun edetessä tapahtuma muotoutui lopulta korkeatasoiseksi opiskelijoiden muodostamien startup-tiimien tapahtumaksi, jossa hyödynnetään kansainvälisiä verkostoja ja kontakteja. Laiva-ajatus näkyy edelleen tapahtumassa, sillä startup-tiimit mentoreineen hiovat ideoitaan myös Tekla III:n kyydissä Kotkan saariston maisemissa.

Jatkossa joka kesä järjestettävä *Ship the Startup Festival tulee toimimaan uusien yritysideoiden satamana. Sen avulla synnytetään Kymenlaaksoon uudenlaista yritys- ja yrittäjyyskulttuuria sekä tuodaan seudulle uusia tuulia ja raikasta asennetta.

Tapahtuman verkkosivut: www.shipfestival.org

Antti Viitanen, antti.viitanen@kyamk.fi , 0407363640

Tuomas Tiensuu, tuomas.tiensuu@tty.fi , 0405787551

Tiina Ikkonen, tiina.ikkonen@student.kyamk.fi , 0443768580

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon