Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kotkan-Haminan seudun yrityksiä valmennetaan verkkomarkkinoinnin tehokkaampaan käyttöön

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Julkaistu: 13.03.2014 klo 10:50
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Suomalaiset yritykset hyödyntävät heikosti verkkoa. Tuoreen Digibarometrin mukaan Suomella on maailman parhaat edellytykset hyötyä digitalisoitumisesta mutta kun mitataan digitaalisuuden käyttöä, maa repsahtaa kauaksi kärjestä. Googlen helmikuun lopussa julkistaman tutkimuksen mukaan suomalaiset vähittäiskaupan yritykset käyttävät verkkoa viennin apuvälineenä huomattavasti vähemmän kuin pohjoismaiset kilpailijat.

Kotkan-Haminan seudun yrityksillä on paljon kasvupotentiaalia jos ne kykenevät käyttämään verkkoa tehokkaammin myynnin, asiakashankinnan, logistiikan ja markkinoinnin apuvälineenä. Tutkimusyhtiö Oxford Research toteutti helmikuussa 2014 kyselyn alueen yritysten tarpeista.

Selvitys kertoo että pk-yritykset haluaisivat hyödyntää verkkoa tehokkaammin. Digitalisoituminen nähdään yrityksille hyödyllisenä muun muassa siksi että asiakkaat voivat tutustua tuotteisiin ja palveluihin verkossa pienellä vaivalla ja nopeasti. Moni yritys kokee osaavansa hyödyntää perusasioita kuten Facebook-sivuja ja uutiskirjeitä mutta laajempaa osaamista kaivataan muun muassa Venäjän markkinoihin, markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyen. Kyselytutkimukseen osallistui 222 alueen yritystä.

Yhtenä käytännön ratkaisumallina verkon tehokkaamman hyödyntämisen edistämiseksi Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy ja Google käynnistävät Menesty verkossa -koulutusohjelman. Pk-yrityksille suunnattu ohjelma koostuu seitsemästä koulutusillasta, joissa kouluttajina toimivat paikalliset digimarkkinointipalveluiden tarjoajat. Koulutusohjelmassa vastataan suoraan yritysten kertomiin tarpeisiin ja sen rahoitukseen on saatu tukea Euroopan aluekehitysrahastosta.

Koulutusten yhteydessä osallistujat saavat henkilökohtaista apua suoraan paikallisilta palveluntarjoajilta liittyen oman yrityksensä mahdollisuuksiin verkossa. Jokaiseen moduuliin sisältyy oppitunti sekä koulutuksen jälkeiset asiantuntijatreffit, joissa on mahdollisuus keskustella yrityksen haasteista paikallisten digitaalisen markkinoinnin ammattilaisten kanssa.

Ohjelman avulla pyritään myös vahvistamaan siteitä yritysten sekä digitaalisten palveluntarjoajien välillä, ja kehittämään kestävän paikallisen palveluekosysteemin kautta pysyvää kilpailuetua. Pk-yritysten menestys on vahvin pohja alueen talouden ja hyvinvoinnin kehittymiselle.

Koulutusohjelma käynnistyy 18.3. klo 16.30 Datariinassa (Heikinkatu 7, 48100 Kotka). Sen yhteydessä ei järjestetä varsinaista tiedotustilaisuutta mutta median edustajat ovat tervetulleita kuulemaan ohjelmasta ja alueen yritysten verkko-osaamisesta ennen koulutuksen alkua klo 16.00. Paikalla ovat Googlen markkinointipäällikkö Sami Kankkunen, Oxford Researchin Jouni Eho sekä koulutuksen sisällöistä vastaavat digimarkkinoinnin paikalliset asiantuntijat Brandit4F, Mediatehdas Dakar Oy, Jaakko Leislahti Oy ja Nitro ID.

Koulutuksen rahoittavat Google, Cursor, AccessSoutheast135 matkailun pelilliset mobiilisovellukset -hanke, Euroopan aluekehitysrahasto ja Kymenlaakson liitto.

Kaikki koulutusillat järjestetään Datariinassa, os. Heikinkatu 7, 48100 Kotka. Koulutukset ovat maksuttomia seudun pk-yrityksille. Tällä hetkellä koulutuksiin voi kysellä enää vain peruutuspaikkoja. Lisätietoja: www.cursor.fi/menesty-verkossa

Koulutusten ajankohdat ja teemat:

• Tiistai 18.3. klo 16.30 - 20.00: Verkkosivusto, joka palvelee yrityksen tavoitteita
  • Tiistai 25.3. klo 16.30 - 20.00: Asiakkaiden hankkiminen verkon kautta
  • Tiistai 8.4. klo 16.30 - 20.00: Verkkosivuston optimointi ja analytiikan hyödyntäminen
  • Tiistai 15.4. klo 16.30 - 20.00: Sosiaalisen median kanavat ja markkinointi yhteisöissä
  • Tiistai 29.4. klo 16.30 - 20.00: Asiakassuhteen rakentaminen verkossa ja markkinointi omille asiakkaille
  • Tiistai 6.5. klo 16.30 - 20.00: Kaupankäynti verkossa ja verkkopalveluiden tarjoaminen
  • Tiistai 20.5. klo 16.30 - 20.00: Vie Venäjälle verkossa - miten tavoittaa venäläinen kuluttaja?

projektipäällikkö Heidi Sjögren, Cursor Oy

heidi.sjogren@cursor.fi, +358 40 190 2547

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon