Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kotkan-Haminan seudulle perustettiin tammi-syyskuussa 269 uutta yritystä

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kotkan-Haminan seudulle perustettiin tammi-syyskuussa 269 uutta yritystä

Julkaistu: 28.10.2014 klo 08:59
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kuluvan vuoden tammi-syyskuun aikana yrityksiä perustettiin seitsemän prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Kun samalla ajanjaksolla yritystoimintansa lopetti pari prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana, supistui nettolisäys 16 %.

Perustaminen on edelliseen vuoteen verrattuna ollut vilkkainta Virolahdella, jonne oli syyskuun loppuun mennessä syntynyt 15 uutta yritystä. Viime vuoden vastaava luku oli 7. Myös Pyhtäälle syntyi kaksi yritystä edellisvuotta enemmän.

Konkurssien lukumäärä sekä henkilöstövaikutukset (elokuu 2014) ovat Kotkan-Haminan seudulla vähentyneet, kuten koko maassa. Kotkan-Haminan seudun konkurssitilanne on vertailuseuduista (Kotkan-Haminan, Kouvolan, Vaasan, Salon ja Porin) samalla tasolla lähinnä Vaasan seutukunnan kanssa. Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin. Uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 269 kpl. Toimintansa lopettaneita oli 147, joten nettolisäys oli 122 kpl.

Lukumääräisesti eniten perustettiin tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen yrityksiä (63 kpl) sekä ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnan (ml. liike-elämää palveleva toiminta) yrityksiä (46 kpl). (Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008)

Toimialoista kasvua on eniten ollut rahoitus- ja vakuutustoiminnassa sekä tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen toimialoilla.

Seudun kuntien osalta perustetut yritykset jakaantuivat seuraavasti (osuus prosenteissa): Pyhtää 22 (8 %), Kotka 180 (67 %), Hamina 47 (17 %), Virolahti 15 (6 %) ja Miehikkälä 5 (2 %).

Uusista yrityksistä venäläisomisteisia on 28 kpl eli n. 10 %.

Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Liitteenä tilastot ja tiedote pdf-muodossa:

Uusien yritysten vertailut 1.1.–30.9.2014 ja 2013 (graafisesti)

Uudet yritykset kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.7.–30.9.2014

Uusien yritysten vertailut toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.9.2014 ja 2013

Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.9.2014 ja 2013

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon