Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kotkan-Haminan seudulle perustettiin 306 uutta yritystä vuonna 2015

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kotkan-Haminan seudulle perustettiin 306 uutta yritystä vuonna 2015

Julkaistu: 11.02.2016 klo 07:38
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Uusia yrityksiä syntyi viime vuonna Kotkan-Haminan seudulle jonkin verran edellisvuotta vähemmän. Vallitseva heikko taloustilanne ja siitä johtuva epävarmuus tulevaisuudesta hidastavat osaltaan yrittäjyyttä harkitsevien lopullista päätöstä perustaa yritys.

Yritysten perustaminen on ollut edelliseen vuoteen verrattuna vilkkainta Haminassa, jonne syntyi 76 uutta yritystä.  Vuoden 2014 vastaava luku oli 63.

Viime vuonna perustetuissa yrityksissä on eniten perinteisten toimialojen, kuten rakennustoiminnan, ravintola- ja kahvilatoiminnan, kauneuden-, terveyden- ja hyvinvoinnin yrityksiä sekä ohjelmistosuunnittelupalveluja ja erilaisia liike-elämän asiantuntijapalveluja tarjoavia yrityksiä.

Uusia yrityksiä perustettiin Kotkan-Haminan seudulle viime vuonna 11 % vähemmän kuin vuonna 2014. Vaikka myös yritystoimintansa lopettaneita oli edellisvuotta vähemmän, jäi nettoperustanta 22 % pienemmäksi kuin vuonna 2014.

Konkurssien lukumäärä sekä konkurssien henkilöstövaikutukset (marraskuu 2015) ovat Kotkan-Haminan seudulla vähentyneet kuten koko valtakunnan tasolla. Kotkan-Haminan seudun konkurssien määrä on vertailuseuduista (Kouvolan, Salon, Porin ja Vaasan) samalla tasolla Kouvolan ja Vaasan seutukuntien kanssa. Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin.

Uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 306 kpl. Toimintansa lopettaneita oli 211, joten nettolisäys oli 95 kpl.

Lukumääräisesti eniten perustettiin ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnan (ml. liike-elämää palveleva toiminta) yrityksiä (56 kpl), tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen yrityksiä (54 kpl) ja rakennustoiminnan yrityksiä (35 kpl). (Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008)

Toimialoista voimakkaimmin ovat kasvaneet julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen sekä koulutuksen toimialat sekä informaation ja viestinnän (ICT) toimialat.

Kunnittain tarkasteltuna uudet perustetut yritykset jakautuivat seuraavasti (osuus prosenteissa): Hamina 76 (25 %), Kotka 188 (61 %), Miehikkälä 6 (2 %), Pyhtää 22 (7 %) ja Virolahti 14 (5 %).

Venäläisomisteisia uusista perustetuista yrityksistä on 21 kpl eli n. 7 %

Lisätietoja: Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Liitteenä tilastot:

Uusien yritysten vertailut 1.1.–31.12.2015 ja 2014 (graafisesti)
Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.12.2015 ja 2014
Uusien yritysten vertailut toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.12.2015 ja 2014
Uudet yritykset Kotkan-Haminan seudulla vuosina 2011–2015

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon