Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kotkan-Haminan seudulle kehitetään 3D-valmistuksen osaamiskeskusta

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kotkan-Haminan seudulle kehitetään 3D-valmistuksen osaamiskeskusta

Julkaistu: 09.06.2015 klo 11:41
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

3D-tulostus tulee mullistamaan valmistusteollisuuden ja vakiotuotteiden sekä erilaisten prototyyppien valmistamisen kustannustehokkaasti ja kannattavasti. Tuotteiden valmistus tulee muuttumaan keskitetystä hajautetuksi ja lyhyiden, jopa yhden kappaleen sarjojen, valmistaminen kannattavaksi. Suomi on vielä selvästi muuta maailmaa jäljessä 3D-tulostuksen liiketoimintamalleissa, minkä lisäksi tieto 3D-tulostuksen mahdollisuuksista on hajanaista eikä tavoita suurta osaa yrityksistä ja ainetta lisäävän valmistuksen (Additive Manufacturing) mahdollisuuksien hyödyntäjistä.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Aalto-yliopisto, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy käynnistävät kesäkuussa 3D-valmistuksen innovaatiokeskus -hankkeen, jonka tavoitteena on rakentaa Kotkan-Haminan seudulle 3D-valmistuksen innovaatio- ja osaamiskeskus työnimellä 3D Navetta. 3D-valmistuksen innovaatiokeskittymän kick off- ja infotilaisuus järjestetään ti 16.6. Pyhtäällä.

Toiminnan tavoitteena on synnyttää pysyvä rakenne edistämään Suomen ja seudun siirtymistä hyödyntämään 3D-valmistusta osana yritysten tuotantoprosesseja. Hanke vastaa 3D-tulostuksen tuomiin mahdollisuuksiin uuden liiketoiminnan synnyttäjänä ja palvelujen tuottajana yhä kasvavaan kysyntään. Hanke kytkeytyy teollisuuden uusiutumiseen, jota Suomi ja erityisesti Kymenlaakso tarvitsee.

Nyt käynnistyvällä hankkeella vastataan olemassa olevaan tarpeeseen ja sen tuella luodaan uusi, Suomessa lähes uniikki 3D-valmistuksen itsenäisesti toimiva ja kannattava toimintaympäristö, joka vastaa 3D-alan eri toimijoiden tarpeisiin, yhdistää ja luo verkostoja sekä synnyttää uutta kannattavaa liiketoimintaa. Innovaatiokeskus tuo esille ja jakaa alan tietoa, yhdistää tutkimus-, koulutus- ja yritysmaailman tarpeet sekä löytää ratkaisun niiden toteuttamiselle.
Innovaatiokeskittymä sijoittumispaikkakunta Pyhtää on ollut aktiivinen ja esimerkillinen 3D-valmistuksen eteenpäin viejänä; esimerkiksi Pyhtään Huutjärven koulu lähti noin kaksi vuotta sitten soveltamaan 3D-tulostusta opetuksessaan. Hanke on herättänyt laajalti kiinnostusta eri toimijoiden parissa ja sen tuomat mahdollisuudet on tunnistettu laajasti.

Tervetuloa 3D-valmistuksen innovaatiokeskittymän kick off- ja infotilaisuuteen 16.6.2015!

Aika: tiistai 16.6.2015, klo 10.00–15.00, aamukahvit klo 9.45 alkaen

Paikka: ”3D Navetta”, Siltakyläntie 264, 49220 Siltakylä

• Lyhyt katsaus 3D-valmistuksen nyky- ja tulevaisuuden tilaan: Roy Björkstrand, Aalto-yliopisto
  • Mitä 3D-valmistuksen innovaatiokeskus on; tavoitteet ja toimenpiteet: Jouko Luode, Cursor
  • Tutkimus- ja koulutusyksiköiden LUT, Aalto ja Kyamk roolit ja tavoitteet: LUT/Aalto/Kyamk
  • Mitä 3D Navetta tuo yrityksille; uudet mahdollisuudet, innovaatiot, yrityskiihdyttämöpalvelu: Olli Nuuttila, Pyhtään kunta
  • Mitä 3D Navetta vaatii yrityksiltä: Jouko Luode, Cursor
  • Yritysten puheenvuorot; Näkemyksiä 3D:n mahdollisuuksista
  • Teollisen rakenteen uusiutuminen 3D-valmistuksen kautta: Olli Nuuttila, Pyhtään kunta
  • Lounas noin klo 12
  • Idea- ja työpaja; Mitä 3D Navetan tulisi olla; palvelusisältö, tutkimuskysymykset, toiminta- ja ansaintalogiikka, laiteinvestoinnit
  • Keskustelua ja yhteenveto, tilaisuuden päätös klo 15.00

Jouko Luode, asiantuntija, Cursor Oy, puh. 040-190 2551, jouko.luode@cursor.fi

Antti Salminen, professori, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, puh.040-767 4397, antti.salminen@lut.fi

Roy Björkstrand, tutkija 3D-valmistus, Aalto-yliopisto, puh. 050-598 0496, roy.bjorkstrand@aalto.fi

Ari Haapanen, projektipäällikkö, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, puh. 044-702 8994, ari.haapanen@kyamk.fi

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon