Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kiinteistönvälitysalan liikevaihto ja henkilöstömäärä kääntyivät vuonna 2015 selvään kasvuun

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Julkaistu: 06.04.2016 klo 08:59
Julkaisija: Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Kiinteistönvälitysalan liikevaihto Suomessa kääntyi vuonna 2015 vahvaan kasvuun.  Kasvua vuoteen 2014 verrattuna kertyi mukavat 10,8 prosenttia ja vuoden 2015 jälkipuoliskolla kasvu oli peräti parasta,  mitä koko 2010-luvulla on välitysalalla nähty.  Vuosi 2015 katkaisi myös kiinteistönvälitysalan henkilöstömäärän kehityksessä vuodesta 2010 saakka jatkuneen yhtäjaksoisen laskutrendin.

”Kauppamäärien lasku on heijastunut  viime vuosina voimakkaasti alan yritysten liikevaihtoon.  Kun liikevaihto on vähentynyt, myös  henkilöstön määrä väheni.  Välillä henkilöstömäärä laski jopa 4000:een. Käänteen tapahduttua vuonna 2015 henkilöstömäärä on jälleen noussut ja ylittänyt jälleen 4500:n rajan”, kuvaa tilannetta KVKL:n toimitusjohtaja Jukka Malila.

Kiinteistönvälityksen toimialan suhdannekehitys oli suotuisaa vuosina 2010-2012, jolloin alan kokonaisliikevaihdon vuotuiset kasvuprosentit olivat edellisvuosiin verrattuina positiivisia ja  vaihtelivat 3,2:n ja 9,9:n välissä. Vuonna 2013 myönteinen kehitys taittui, ja alan yritysten liikevaihto supistui 9,9 prosenttia ja edelleen vuonna 2014 yhteensä  reilu 4 prosenttia.

Vuonna 2015 alan liikevaihto kääntyi  vihdoin nousuun: liikevaihto kasvoi kokonaisuudessaan 10,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto kohosi 4,2 prosenttia, toisella neljänneksellä 8,4 prosenttia, kolmannella huomattavat 14,7 prosenttia ja neljännellä neljänneksellä peräti 15,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Vuonna 2015  kirjattiin pitkästä aikaan kasvua myös kiinteistönvälitysalan henkilöstömäärissä.

Vielä vuonna 2010 henkilöstömäärä kohosi 13.2 prosenttia edellisvuodesta, mutta supistui vuonna 2011 yhteensä - 2,9 prosenttia.  Laskusuuntaus jatkui myös seuraavina vuosina. Myös vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä henkilöstömäärä laski  noin 1,5 prosenttia.

Hienoiseen, vajaan prosentin nousuun henkilöstömäärä kääntyi  vuoden 2015 toisella neljänneksellä.  Vuoden 2015 kahdella viimeisellä neljänneksellä kasvua oli ensin 2,8 prosenttia ja loka-joulukuussakin vielä 3,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Tilastokeskuksen suhdannepalvelun mukaan vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä henkilöstömäärä kasvoi kaikissa kiinteistönvälitysyritysten kokoluokissa. Vahvinta henkilöstömäärän kasvu oli 5-20 henkilöä työllistävissä yrityksissä, joissa kasvu oli 5,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

KVKL Tiedotus

Lisätiedot:

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry
Jukka Malila
Sähköposti: jukka.malila@kvkl.fi
050-5112100 (parhaiten yhteys tekstiviestillä)

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto (KVKL) on kiinteistönvälitysalan yritysten ja järjestöjen valtakunnallinen etu- ja kattojärjestö, joka toimii alan yhteiskunnallisena vaikuttajana ja edunvalvojana yhteisten päämäärien toteuttamiseksi. KVKL toimii tässä roolissaan jäsenryhmittymiensä antamalla mandaatilla alan ainoana valtakunnallisena edustajana Suomessa.