Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kiinan parhaan yliopiston opiskelijat avaavat suomalaisyrityksille latua Kiinan markkinoille

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 27.03.2014 klo 14:33
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Tekes ja Kiinan arvostetuin yliopisto Tsinghua aloittavat yhteistyön, jossa suomalaiset pk-yritykset pääsevät tunnustelemaan mahdollisuuksiaan Kiinassa paikallisten MBA-opiskelijoiden avulla.

Ideana on, että 3-5 opiskelijan ryhmä tutustuu yritykseen ja ryhtyy yrityksen näkökulmasta kartoittamaan Kiinan markkinoita: potentiaalisia asiakkaita ja kilpailijoita, lainsäädäntöä, alan tutkimusta ja työvoimatilannetta ja niin edelleen. Lopputuloksena on liiketoimintasuunnitelma, välttämätön apuväline Kiinan markkinoilla pärjäämiseen. Opiskelijoille, joilla on jo useamman vuoden työkokemus, suunnitelma on samalla erittäin tärkeä osa opintoja.

"Nuoret ja kunnianhimoiset, paikallisen bisnesympäristön tuntevat opiskelijat pystyvät tarjoamaan näkemyksiä, joita ei voi ostaa isollakaan rahalla. Lopputuloksena on liiketoimintasuunnitelma, jollaista yritys ei omin voimin voi saada aikaan, ei edes paikanpäällä saati Suomesta käsin. Ohjelman anti yritykselle voi tietysti olla sekin, ettei kohdemaahan kannata lähteä, mikä on myös arvokasta tietoa verrattuna siihen, että yritys menisi toteamaan tämän kalliisti kantapään kautta", Tsinghuan ohjelmasta Tekesissä vastaava Minh Lam sanoo.

Tsinghua on Kiinan maineikkain yliopisto ja vuodesta toiseen kärkisijoilla erilaisissa vertailuissa.

"Monet Kiinan ylimmästä poliittisesta johdosta ovat opiskelleet siellä, joten sitä kautta on mahdollista saada yhteyksiä hyvin laajalle kiinalaisessa yhteiskunnassa. Kiinassa on erittäin tärkeätä ymmärtää "guanxi" eli suhdetoimintaverkostot", Minh Lam jatkaa.

Pekingissä sijaitsevalla Tsinghualla on useita tutkimuslaitoksia. "Kiinan Piilaaksoksi" kutsuttu ZhongQuanCunin teknologiakeskittymä on aivan sen vieressä.

Tekes tekee muutakin vastaavaa työtä Kiinassa ja Yhdysvalloissa Market Access -ohjelmissa. Suomalaisia pk-yrityksiä autetaan Kiinan markkinoille shanghailaisen Fudanin yliopiston kanssa iLab-ohjelmassa ja USA:n markkinoille GAP-ohjelmassa (Global Access Program) yhdessä maineikkaan kalifornialaisen UCLA-yliopiston kanssa. Ohjelmiin osallistuneista yrityksistä monet toimivat teknologia-alalla, mutta niihin voivat hakea yritykset kaikilta toimialoilta.

Kysy lisää

Minh Lam