Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kestävä Kivitalo -palkinto As Oy Helsingin Kuunarille: Ajatonta laatua meren äärellä

Kestävä Kivitalo

Julkaistu: 06.10.2015 klo 14:00
Julkaisija: Kestävä Kivitalo

As Oy Helsingin Kuunarille on myönnetty Kestävä Kivitalo -palkinto 2015.  Paikallarakennettu taloyhtiö valmistui Helsingin Lauttasaareen vuonna 2014. Upea sijainti ansaitsi huolella suunnitellun ja laadukkaasti paikalla rakennetun talon.

Rakennusosakeyhtiö Hartelan toteuttama As Oy Helsingin Kuunari koostuu kolmesta, viisikerroksisesta erillisestä kerrostalosta, joiden alla on yhteinen paikoitushalli. Yhtiön kaikista 39 asunnosta on merinäköala.

– Kaikki asunnot on sijoitettu rakennuksen kulmiin siten, että niistä avautuvat avarat näkymät kahteen suuntaan, kohteen pääsuunnittelija Mari Ille L-Arkkitehdit Oy:stä sanoo.

Kestävä Kivitalo -palkinto myönnetään henkilöille ja yhteisöille, jotka ovat osallistuneet laadukkaasti tiilestä ja betonista paikalla rakennettujen rakennusten toteutukseen. Palkinnon myöntää Kestävä Kivitalo -yritysryhmä.Toiminnalle luotiin suuntaviivat vuonna 1994 Rudus Oy:n (silloinen Lohja Rudus) aloitteesta.

Palkinnon perusteluissa todetaan, että As Oy Helsingin Kuunarin arkkitehtuurissa on otettu onnistuneesti huomioon merellinen ympäristö. Arkkitehtuuri on harmonista ja ympäristöönsä hyvin istuvaa. Rakennuksen klassista ilmettä on kevennetty modernein tyylikeinoin.

Julkisivut ovat osin puhtaaksimuurattua tiiltä ja osin rappausta. Alakerroksessa ja aidoissa on käytetty myös luonnonkiveä. Rakennusten runko on tehty pääosin paikalla valaen.

Lähtökohtana paikallarakentaminen

Paikallarakentaminen otettiin suunnittelun lähtökohdaksi jo aivan alkuvaiheessa.

– Se valittiin laatukriteeriksi sekä rakentamisen että asiakkaan näkökulmasta. työpäällikkö Ulla Kangasmaa Hartelasta sanoo.

– Välipohjassa vaihtoehtona olisi ollut ontelolaatta ja ulkoseinässä villarappaus. Hartela päätyi parempiin rakenteisiin kohteen sijainnin ja laadukkaamman kokonaisuuden vuoksi. Välipohjissa paikallavalu on tiiviimpi ja eristää paremmin ääntä. Merenrantaan rakennettaessa ulkoseinän paras vaihtoehto on kuorimuuri-rakenne, rakennesuunnittelija Timo Luostarinen Insinööritoimisto Teknokolmio Oy:stä sanoo.

Pysäköintihallin autopaikkajako ei sallinut aina kantavia pystyrakenteita optimaalisissa kohdissa. Asia ratkaistiin paikallavaletuilla palkkirakenteilla

– Ruduksen laatupalvelut olivat oleellinen osa paikallavalurakenteiden onnistumista. Samoin oli tärkeää kiinnittää huomiota muotteihin ja  niiden käsittelyyn, Kangasmaa toteaa.

– Asunnot ovat hieman normaalia korkeammat, mikä ei ollut mikään ongelma paikalla rakennettaessa. Asuntoihin saatiin vaivatta myös lattialämmitys ja sen myötä ikkunat ulottumaan lattiaan asti, Mari Ille lisää.

Asukkaat arvostavat

Ulla Kangasmaan mukaan asunnon ostajat osaavat arvostaa laatua.

– Suuri osa Helsingin Kuunarin asunnoista myytiin jo rakentamisen aikana ja asukkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä valintaansa. Onnistunut toteutus perustuu sekä Hartelan omaan toimintamalliin että projektiin osallistuneiden henkilöiden sitoutumiseen ja oikeanlaiseen ammattiylpeyteen, Kangasmaa toteaa.

Mari Ille lisää, että As Oy Helsingin Kuunarissa oli mahdollista suunnitella asunnot parhaalla mahdollisella tavalla.

–  Sekä asunnot että porrashuoneet ovat väljiä ja valoisia. Asuminen olisi paljon mukavampaa, jos näin voisi suunnitella useammin.

Laajempi artikkeli kuvineen on ladattavissa: www.kivitalo.fi

Kuvatekstit:

1.

As Oy Helsingin Kuunari edustaa asuntosuunnittelun ja -rakentamisen ehdotonta laatua. Paikalla rakennetussa kivitalossa Helsingin Lauttasaaressa on avarat huoneistot, joissa kaikissa on merinäköala.

2.

Kolmesta kerrostalosta koostuva yhtiö sijaitsee aivan merenrannalla, mikä lisäsi suunnittelun vaativuutta. Rakennusten arkkitehtuuri soveltuu hienosti merelliseen ympäristöön.

As Oy Helsingin Kuunari, Vattuniemen puistotie 3, Helsinki

-       valmistunut 2014

-       rakennettu paikallarakentamisen periaattein: paikallavalettu vaakarunko, myös pystyrungosta merkittävä osa valettu   paikalla, muuratut ja osin rapatut julkisivut

-       3 erillistä viisikerroksista kerrostaloa, joiden alla yhteinen pysäköintitila lisäksi kaupungin päiväkoti

-       huoneistoala 3 000 m2, kerrosala 5 500 m2

-       39 asuntoa, keskipinta-ala 77 m2

-       perustajaurakointi: Rakennusosakeyhtiö Hartela

-       arkkitehtisuunnittelu: L-Arkkitehdit Oy, arkkitehti SAFA Mari Ille

-       rakennesuunnittelu: Insinööritoimisto Teknokolmio Oy, toimitusjohtaja Timo Luostarinen

Kestävä Kivitalo -palkinto

Kestävä Kivitalo -palkinto myönnetään henkilöille ja yhteisöille, jotka ovat osallistuneet laadukkaasti tiilestä ja betonista paikalla rakennettujen rakennusten toteutukseen.  Palkinnon myömtää Kestävä Kivitalo -yritysryhmä. Toiminnalle luotiin suuntaviivat vuonna 1994 Rudus Oy:n (silloinen Lohja Rudus) aloitteesta.

Vuoden 2015  palkinnon saivat As Oy Helsingin Kuunarin toteuttajat Rakennusosakeyhtiö Hartela, L-Arkkitehdit Oy ja Insinööritoimisto Teknokolmio Oy.

Kestävä Kivitalo -yritysryhmä:

Projektipäällikkö Pentti Lumme, gsm 0400 107 231, pentti.lumme@rudus.fi