Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kestävä bisnes syntyy yhteistyössä intialaisten kanssa

Tekes tiedottaa

Kestävä bisnes syntyy yhteistyössä intialaisten kanssa

Julkaistu: 23.05.2014 klo 12:55
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Viime maaliskuussa ryhmä suomalaisia yritysten edustajia, tutkijoita ja järjestöjen asiantuntijoita matkustivat Intian maaseudulle Biharin osavaltioon luomaan kumppaanuuksia kestävän liiketoiminnan kehittämiseksi yhteistyössä paikallisten kanssa.

Kymmenen päivää kestäneen ”Business with Impact”-matkan aika suomalaiset vieraat ja yli 200 intialaista kylän asukasta, asiantuntijaa ja mahdollista yhteistyökumppania keskittyivät analysoimaan kehitysideoita neljän teeman ympärillä. Työryhmien teemat olivat maatalous, terveys, rakentaminen ja sanitaatio sekä kulttuuri, koulutus ja tekstiilit. Ryhmät esittivät projektisuunnitelmansa Business with Impact -tapahtumassa Helsingissä 20. toukokuuta.

“Intian kasvu tulevaisuudessa riippuu siitä, miten viemme kehityksen maaseudun kyliin”, sanoi Intian Suomen suurlähettiläs Aladiyan Manickam tilaisuuden avauspuheenvuorossaan kiitellen teemaryhmien visioita ja suunnitelmia.

”Onnistuimme ymmärtämään Intian maaseudun tulevaisuuden mahdollisuuksia paremmin, koska perehdyimme sekä menneeseen että tulevaan. Avainkysymys on oppia paikallisilta ihmisiltä ja organisaatioilta, jotka tuottavat palveluja paikan päällä”, tiivistää Riku Mäkelä Tekesin Intian toimipisteen vetäjä.

Tekes aloitti co-creation-matkan suunnittelun elokussa 2013 osana Team Finland Future Watch -palvelua. Future Watch tunnistaa tulevia liiketoimintamahdollisuuksia eri puolilla maailmaa ja tuo tietoa suomalaisten yritysten hyödynnettäväksi.

Co-creation-prosessiin kuuluu tarkkaan mietityt tehtävät ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Ideana on tunnistaa yhdessä olennaisimmat tarpeet ja niihin ratkaisuja sekä ne paikalliset, kansalliset ja kansainväliset toimijat, joita tarvitaan ratkaisujen toteuttamiseksi.

”Kohdemaahan tehtävä matka on alku tarvelähtöisten palvelujen ja tuotteiden kehittämiseen, joissa paikallinen osaaminen ja resurssit ovat tärkeä voimavara. Matka mahdollistaa nopean tuotteiden testaamisen ja pilottien suunnittelun loppukäyttäjien tarpeet huomioiden. Parhaillaan rakentaminen ja sanitaatio -tiimi kerää käyttäjäkokemuksia matkalla käynnistetystä pilotista. Muilla teema-alueilla pilottien suunnittelu etenee tiiviissä yhteisyhteistyössä intialaisten partnerien kanssa”, kertoo Co-creation-prosessin arkkitehti ja Business with Impact in India -projektin johtajana toiminut Aki Koivistoinen Dazzle Oy:sta.

Lue Business with Impact -matkasta tarkemmin

Business with impact co-creation journey kuvataan yksityiskohtaisesti Tim Birdin kirjoittamassa artikkelissa
Journey of Discovery – a co-­creation passage to India

Esitykset työryhmien projektisuunnitelmista: