Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kausivaihtelut vaikuttivat suhdanneindikaattori Etera-indeksiin

Etera

Kausivaihtelut vaikuttivat suhdanneindikaattori Etera-indeksiin

Julkaistu: 20.10.2014 klo 14:24
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindikaattori oli tammi-elokuussa 0,5 prosenttia miinuksella. Kausivaihtelut nostivat elokuun indeksiä, mutta koko vuonna työllisyys jää viime vuotta heikommaksi.

Etera-indeksi on suhdanneindikaattori, joka antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Työllisyys edellisvuotta heikompi

Tammi-elokuun Etera-indeksi oli -0,5 prosenttia, ja koko vuoden indeksi jäänee selvästi negatiiviseksi. ”Seurantaryhmän työntekijämäärät ovat laskeneet jo kolmatta vuotta peräkkäin. Työllisyys jää tänä vuonna viime vuotta heikommaksi, vaikkei mitään dramaattista pudotusta olekaan tulossa”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen sanoo.

”Myös rakennusteollisuudessa vuosi jää todennäköisesti reilusti pakkaselle, muttei kuitenkaan niin paljon kuin vuonna 2009”, Hietanen jatkaa.

Kausivaihtelut nostivat elokuun indeksiä

Kausivaihtelut näkyivät elokuun Etera-indeksissä. Seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat 0,9 prosenttia viime vuoden elokuuhun verrattuna.

”Näyttää siltä, että säiden puolesta hyvä loppukesä toi runsaasti lyhytaikaisia työsuhteita esimerkiksi palvelualoille ja maa- ja metsätalouden pariin. Tämä näkyy vaikuttaneen voimakkaasti elokuun indeksiin. Vastaavanlaisia kesäkuukausien ilmiöitä on ollut havaittavissa aiempinakin kesinä”, Hietanen sanoo.

Etera julkaisee Etera-indeksin kuukausittain. Tammi-syyskuun Etera-indeksi julkaistaan 20.11.

Tutustu tarkemmin

Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera huolehtii työntekijöiden ja yrittäjien eläketurvasta ja edistää työhyvinvointia. Eläkkeitä Etera maksaa yli miljardi euroa vuodessa 145 000 eläkkeensaajalle. Eläkevaroja turvaavia sijoituksia Eteralla on noin 5,7 miljardia euroa. Lue lisää osoitteesta www.etera.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon