Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kauppa ja Palta pettyneitä - yhteiskuntasopimuksen kaatuminen suuri harmi

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Kauppa ja Palta pettyneitä - yhteiskuntasopimuksen kaatuminen suuri harmi

Julkaistu: 02.12.2015 klo 12:09
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Palvelualojen työnantajat Palta ja Kaupan liitto ovat pettyneitä yhteiskuntasopimuksen kaatumiseen. Sopimuksen syntyminen olisi ollut tärkeää Suomen kilpailukyvyn kannalta, ja se olisi ollut merkittävä virstanpylväs taloutemme tervehdyttämisessä. Myös maan hallituksen päättämät lainsäädäntömuutokset olisi voitu välttää.

– On todella ikävää, ettei SAK saanut rivejään suoriksi. Selvää on, ettei AKT:n kaltainen järjestö olisi voinut olla ison työmarkkinaratkaisun ulkopuolella. Juuri nyt olisimme tarvinneet Suomen talouteen ennustettavuutta, sanoo Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Sopimuksen kaatuminen merkitsee sitä, että seuraava työmarkkinakierros käydään liittokohtaisena.

– Nyt on tärkeää rauhoittaa tilanne ja antaa toimialaliitoille työrauha aloittaa liittokierroksen valmistelu. Yhteiskuntasopimuksen taustalla olevat ongelmat ovat edelleen olemassa ja niiden ratkaiseminen edellyttää suurta vastuullisuutta kaikilta työmarkkinaosapuolilta myös ensi syksynä, kun uusista sopimuksista neuvotellaan, Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala sanoo

työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala, Kaupan liitto, p. 0400 406 088
varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Paltalla on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
@PALTAry