Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kaupan varastotyöntekijät laittavat kohumehut käsittelykieltoon

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Kaupan varastotyöntekijät laittavat kohumehut käsittelykieltoon

Julkaistu: 10.02.2014 klo 10:06
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

SOK:n, Keskon ja Tuko Logisticsin varastotyöntekijät asettavat kyseenalaisissa olosuhteissa valmistetut ananasmehut kolmen päivän käsittelykieltoon. Tempauksen tarkoituksena on parantaa thaimaalaisten tehdastyöntekijöiden asemaa.

SOK:n, Keskon ja Tuko Logisticsin varastotyöntekijät asettavat kyseenalaisissa olosuhteissa valmistetut mehut käsittelykieltoon ajalle 12.–14.2. Mehuja ei tuona aikana viedä varastosta kuluttajien saataville. PAMin keskolaisten sekä Helsingin varastotyöntekijöiden ammattiosastot päättivät asiasta viime viikon lopulla.

Päätöksen taustalla on Finnwatchin tammikuussa julkaisema seurantaraportti Ojasta Allikkoon, jonka mukaan Pirkka-, Rainbow- ja Eldorado-ananasmehujen tuotantoketjussa epäillään ihmiskauppaa ja pakkotyön teettämistä.

- Raportti osoittaa, että tarvitaan vielä paljon lisää toimia, jotta hankintaketju olisi aidosti vastuullinen. Asiat eivät saa jäädä vain puheiden ja voivottelun tasolle, toteaa keskolaisten ammattiosaston puheenjohtaja Petri Järvinen.

Kaupan alan yritykset ovat ammattiosastojen näkemyksen mukaan hyvällä tiellä kohti vastuullisempaa toimintaa, eikä käsittelykiellolla ole tarkoitus hyökätä yrityksiä vastaan tavaran ostajina saati työnantajina. Tarkoituksena ei ole myöskään aiheuttaa työnantajille liiketoiminnallista haittaa. Ammattiosastoissa koetaan kuitenkin turhautuneisuutta tehdastyöntekijöiden huonojen olosuhteiden vuoksi.

- Paljon on puhuttu siitä, etteivät työntekijät pysty vaikuttamaan. Toivottavasti tämä tempaus osoittaa nuo puheet vääriksi, Helsingin varastotyöntekijöiden puheenjohtaja Kim Savolainen jatkaa.

Tavarankäsittelykiellolla on tarkoitus saada myös tavarantoimittaja VIP-Juicemaker ja sen hollantilainen emoyhtiö ymmärtämään, että vastuullinen toiminta on lopulta myös heidän etunsa, toteaa Inex Partnersin (SOK) Kilon varaston luottamusmies Heikki Laakkonen.

Ammattiosastot toivovat, että viesti kulkee entistä paremmin myös kansainvälisen ay-liikkeen sisällä. Toiveissa on, painostustoimenpiteet saavat suomalaisyritykset vaatimaan sosiaalisen vastuun periaatteita nykyistä sitovammiksi ja ohjelman vastuullisuusauditointeja kattamaan koko toimitusketjun. Suomella on yritysten sosiaalista vastuuta ajavan BSCI:n hallinnossa edustaja esimerkiksi SOK:sta ja Tukosta.

- Jos työntekijät pystyvät rajat ylittävään yhteistyöhön, en usko sen olevan mahdotonta myöskään työnantajille, tempauksen ideoinut keskolaisten ammattiosaston varapuheenjohtaja Joonas Tuomivaara päättää.

Joonas Tuomivaara, PAMin edustajiston puheenjohtaja, puh. 050 568 0326

Finnwatchin seurantaraportti Ojasta Allikkoon

PAM haastaa yritykset lisäämään vastuullisuutta

Ammattiliitoista apua vastuullisuuden valvontaan