Etusivu » Tiedotteet » Talous » Karhulan lukio avaa uusia ovia kansainväliseen yrittäjyyteen

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Karhulan lukio avaa uusia ovia kansainväliseen yrittäjyyteen

Julkaistu: 19.09.2016 klo 07:45
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Taustatietoa:
Karhulan lukio aloitti 2000-luvun alussa yhteistyön Kaakkois-Espanjassa sijaitsevan Instituto Alfonso X El Sabio –lukion kanssa. Neljä kertaa tehtiin oppilasvaihto, jossa Karhulan lukion 20 opiskelijaa oli  10 päivää vierailulla Murciassa ja murcialainen opiskelijaryhmä tuli saman vuoden aikana vastavierailulle.  Opiskelijat asuivat toistensa luona vastavuoroisesti ja ottivat osaa oppitunteihin. Oppilaille järjestettiin myös vapaa-ajalla ohjelmaa: tutustuttiin paikallisiin nähtävyyksiin ja kummankin maan elämään mahdollisimman monipuolisesti.

Kansainvälistä nuorta yrittäjyyttä ja yhteistyön aktivointia

Viides opiskelijavaihto toteutui toukokuussa 2016, kun 22 Karhulan lukion opiskelijaa, rehtori Kristiina Juvonen ja espanjan opettaja Pirjo Welling  ja Maarit Koverola Cursor Oy:stä vierailivat Murciassa. Uutena yhteistyömuotona oli kansainvälinen Nuori yrittäjyys 24h-leiri, joka saavutti suuren suosion. Matkan aikana neuvoteltiin myös laajemmista yrittäjyyskasvatukseen liittyvistä yhteistyömuodoista.

Vierailun aikana sovittiin mm. NY kansainvälisestä  Vuosi yrittäjänä –pilottihankkeesta, jossa sekä murcialaisen että Karhulan lukion opiskelijaryhmät perustavat vuodeksi yhteisen, samalla idealla toimivan, NY-yrityksen. Pilotin tarkoituksena on saada kokemusta kansainvälisestä yrittäjyydestä.

Alfonso X El Sabio –lukion 22 opiskelijaa ja kaksi opettajaa saapuivat Kotkaan viime viikolla 16.9. ja vierailevat seudulle 23.9. 2016 asti. Perjantaina opiskelijat tutustuivat Haminaan ja osallistuvat mm. Valojen yö –tapahtumaan. Viikon aikan järjestetään toinen kansainvälinen Nuori Yrittäjyys -leiri (ke. 21.9. klo 9-18 Leirikeskus Luovissa), sekä lähdetään toteuttamaan aiemmin sovittua pilottiprojektia.

Karhulan lukio on mukana myös kansallisessa YES verkoston YES Lukiot työelämään -hankkeessa, jossa vahvistetaan lukiolaisten työelämä ja yrittäjyystietoisuutta, lisätään kontakteja työelämään, luodaan yrittäjämäistä pedagogiikkaa ja rakennetaan yrittäjämäisiä oppimisympäristöjä ja kursseja yrittäjyydestä. Kaakkois-Suomesta tässä hankkeessa ovat mukana myös Kotkan lyseon lukio ja Haminan lukio.

Maarit Koverola
Projektipäällikkö
Cursor Oy
0401902545
maarit.koverola@cursor.fi

Pirjo Welling
Lehtori
Karhulan lukio
pirjo.welling@kotka.fi

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon