Etusivu » Tiedotteet » Talous » Käräjäoikeus aloitti Espoon seurakuntayhtymässä epäillyn kavalluksen käsittelyn

Espoon seurakunnat

Käräjäoikeus aloitti Espoon seurakuntayhtymässä epäillyn kavalluksen käsittelyn

Julkaistu: 03.09.2015 klo 16:59
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon käräjäoikeus käsitteli Espoon seurakuntayhtymässä tapahtunutta epäiltyä vakavaa kavallusta tänään torstaina 3. syyskuuta. Syyttäjä vaatii epäillylle tuomiota törkeästä petoksesta tai toissijaisesti törkeästä kavalluksesta. Tuomio annetaan 5. lokakuuta.

Espoon seurakuntayhtymä teki vuonna 2010 rikosilmoituksen yhtymän virastossa tapahtuneesta kavalluksesta. Seurakuntayhtymän virastossa työskennelleen henkilön epäillään vuosina 2006–2010 kavaltaneen yli 100 000 euron edestä toimistotarvikkeita, pääasiassa postimerkkejä ja postimaksukuoria. Epäillyn henkilön tehtäviin kuului postitustuotteiden tilaaminen, mutta joitakin erittäin paljon tilattuja tuotteita ei tosiasiallisesti käytetty virastossa lainkaan ja osaa vain vähäinen määrä tilattuun nähden. Työntekijän epäillään käyttäneen hyväksi työnantajan luottamusta ja myös johtaneen laskujen hyväksyjää harhaan toimistotarvikkeiden tarpeen suhteen.  Epäilty törkeä kavallus tuli esiin ilmiannon ja sisäisen tutkinnan kautta. Asiasta tehtiin rikosilmoitus poliisille ja kyseisen henkilön työsuhde purettiin.

Espoon seurakuntayhtymässä on tapahtuneen jälkeen tiukennettu tilausten seurantaa. Lisäksi on lisätty turvallisuusriskeihin liittyvää koulutusta ja parannettu sisäistä viestintää, ettei vastaavaa pääsisi tapahtumaan. Vuoden 2010 jälkeen on tullut ilmi kaksi pienempää väärinkäytöstä. Näissä tapauksissa summat olivat joitakin satoja euroja ja niistä osa saatiin takaisin.

Espoon seurakuntayhtymässä on lisäksi tämän vuoden alusta toiminut arvioinnin johtokunta, jonka tehtäviin kuuluu seurakuntayhtymän sisäisen valvonnan arviointi.

hallintojohtaja Risto Hämäläinen, 050 350 9595, risto.hamalainen@evl.fi.

- - - -

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.