Etusivu » Tiedotteet » Talous » Julkihuudosta algoritmikauppaan – suomalaisen pörssimeklarin tarina

Suomen Pörssimeklarit ry

Julkihuudosta algoritmikauppaan – suomalaisen pörssimeklarin tarina

Julkaistu: 09.10.2014 klo 12:49
Julkaisija: Suomen Pörssimeklarit ry

Tänä vuonna 30 vuotta täyttävä Suomen Pörssimeklarit ry on julkaissut osakevälitystoimintaa Suomessa valottavan juhlateoksen, joka kuvaa ainutlaatuisella tavalla suomalaisten meklarien työtä ja siinä kolmen vuosikymmenen aikana tapahtuneita muutoksia. Teokseen on koottu osakemarkkinoilla työskennelleiden meklareiden näkemyksiä, kokemuksia ja hauskoja muistoja.

Pörssimeklarin työ kytkeytyy läheisesti pääomamarkkinoiden toimintaan ja tehokkuuteen. Pörssimeklarin tehtävänä on välittää informaatiota osapuolilta toisille ja löytää erilaisille intresseille vastapuolet, jotta pääomat liikkuvat. Tehokkailla markkinoilla eri omaisuuserille muodostuu käypä hinta, jolloin markkinaosapuolet pystyvät kitkatta sijoittamaan varojaan yritystoimintaan, siirtämään varallisuutta kohteesta toiseen ja toisaalta vapauttamaan varoja yritystoiminnasta muuhun käyttöön.

Osakekauppojen määrä on viime vuosikymmeninä kasvanut, kaupankäyntipalkkiot ovat laskeneet ja yhä suuremman osan kaupoista tekevät tietokoneiden algoritmit eri pörsseissä ympäri maailmaa.

”Osakekaupankäynti on muuttunut vuosikymmenten saatossa markkinoiden tehostumisen ja teknologian kehittymisen myötä, ja tämä on luonnollisesti vaikuttanut suuresti myös meklareiden työhön. Halusimme koota näkymän muutoksesta yksien kansien väliin markkinoilla toimineiden ihmisten itsensä kertomana.”, Suomen Pörssimeklarit ry:n toiminnanjohtaja Harri Mäntynen kertoo.

Suomen Pörssimeklarit ry toimii riippumattomana meklarikunnan yhdistäjänä, ja teoksen toivotaan osaltaan vahvistavan meklareiden ammatti-identiteettiä ja yhteenkuuluvuutta.

Kirjan nimi: MEKLARI: Julkihuudosta algoritmikauppaan – 30 vuotta pörssimeklarin työtä

Julkaisija: Suomen Pörssimeklarit ry

Julkaisupäivä: 10.10.2014

Toimittaneet: Elina Kaartinen ja Tiina-Marjo Nousiainen