Etusivu » Tiedotteet » Talous » Itäsuomalaiset teollisuusyritykset hakevat vientiä ja kontakteja Hannoverista

Miktech Oy

Itäsuomalaiset teollisuusyritykset hakevat vientiä ja kontakteja Hannoverista

Julkaistu: 07.04.2015 klo 08:30
Julkaisija: Miktech Oy

Itäsuomalaiset pk-yritykset tähtäävät nyt aktiivisesti vientimarkkinoille. Innovaatio- ja teknologiakeskus Miktech sekä Joensuun Tiedepuisto tukevat alueen yritysten vientiponnisteluja kokoamalla yritysryhmän yhteisosastolle maailman johtavaan teollisen alan messutapahtumaan, Hannover Messe -messuille Saksaan 13.–17.4.2015.

Hannover Messe on vuosittain järjestettävä tapahtuma, johon osallistui viime vuonna noin 5000 näytteilleasettajaa ja 180 000 kävijää joka puolelta maailmaa. Tänä vuonna messujen teemana on teollinen integraatio eli digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen tuotannollisissa yrityksissä. Tämä on pääteema myös Miktechin käynnistämässä Uudistuva Teollisuus -hankkeessa.

Miktech ja Joensuun tiedepuisto tarjoavat itäsuomalaisille pk-yrityksille helpon tavan osallistua Hannoverin messutapahtumaan yhteisellä osastolla. Samalla yhtiöt testaavat messuilla yhdessä kehittämäänsä Vientikiihdytyskaista-mallia, jonka tarkoitus on vauhdittaa itäsuomalaisten pk-yritysten pääsyä kansainvälisille markkinoille. Vientikiihdytyskaistaa pilotoitiin viime vuonna Venäjällä ja Ruotsissa, ja testataan nyt ensi kerran Saksassa.

Hannoverin messuilla itäsuomalaisten yritysten yhteisosastolle osallistuvat pk-yritykset saavat tilaisuuden verkostoitua kansainvälisten palveluntarjoajien kanssa sekä löytää tarpeitansa vastaavia yhteistyötahoja. Yhteisosastolle on ilmoittautunut mm. putkiyhteisiin ja muovituotteiden sopimusvalmistukseen keskittyvä Wiitta Oy.

– Olemme jo useita kertoja osallistuneet putkiyhdealan kansainvälisille messuille Saksassa, ja saaneet messuilta sekä uusia asiakkaita että tärkeitä kontakteja, kertoo puolestaan toimitusjohtaja Wille Viittanen Wiitta Oy:stä. – Nyt halusimme lähteä sopimusvalmistuksen kannalta keskeisille Hannoverin messuille. Innostuin mahdollisuudesta osallistua yhteisosastolle, koska niin messujen kustannukset saadaan kohtuulliselle tasolle.

Miktech osallistuu yhteisosaston koordinoimiseen osana Uudistuva Teollisuus -hankettaan. Vientimahdollisuuksien lisäksi Hannoverissa kartoitetaan itäsuomalaisten yritysten kannalta kiinnostavia yhteistyökumppaneita tutkimus- ja tuotekehityskonsortioiden muodostamiseksi ja edelleen Euroopan unionin Horizon 2020 -rahoitusinstrumenttien hyödyntämiseksi. Miktech tekee myös yhteistyötä Enterprise Europe Network- ja Team Finland -verkostojen kanssa pk-yritysten kansainvälistymisen tukemiseksi.

Lisätiedot:

Kimmo Haapea, kehityspäällikkö, Miktech Oy, 0440 361 613, kimmo.haapea@miktech.fi

Wille Viittanen, toimitusjohtaja, Wiitta Oy, 040 581 8958, wille.viittanen@wiitta.com

Miktech Oy on innovaatio- ja teknologiakeskus, joka edistää tutkimustoiminnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä keskittyen uuden teknologian synnyttämiseen ja käyttöönottoon sekä teknologiayhtiöiden toiminnan kehittämiseen. Miktechillä on keskeinen rooli alueen kehittämistyössä, sillä Miktech koordinoi Mikkelin kaupungin kehittämisstrategian mukaisia kehityshankkeita teknologian saralla. www.miktech.fi

Etelä-Savon Uudistuva Teollisuus -hankkeen tarkoitus on eteläsavolaisten teknologia-, muovituote- ja rakennusteollisuusyritysten monipuolisen uudistumisen edistäminen. Miktechin ja Mamkin kumppanuushanketta rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto, Mamk, Mikkelin ja Savonlinnan kaupungit, Kangasniemen kunta ja hankkeeseen osallistuvat pk-yritykset. EU-rahoituksen myöntänyt viranomainen on Etelä-Savon maakuntaliitto.