Etusivu » Tiedotteet » Talous » Hybridihaapa puhdistaa saastunutta maa-aluetta Luumäellä

Senaatti-kiinteistöt

Hybridihaapa puhdistaa saastunutta maa-aluetta Luumäellä

Julkaistu: 05.12.2012 klo 08:40
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöillä ja Metsäntutkimuslaitoksella on ainutlaatuinen yhteistyöprojekti, jonka tavoitteena on pilaantuneiden maa-alueiden puhdistaminen haapojen avulla.  Luumäen Somerharjulle istutetaan ensi keväänä metsä- ja hybridihaavan taimia. Haapojen on todettu pystyvän puhdistamaan maaperää juurten pinnalla ja kasvin sisällä olevien bakteerien avulla.

Projektin tavoitteena on saada maaperä turvalliseksi, estää vahingon leviäminen ja kehittää uudenlaisia, taloudellisesti kilpailukykyisiä, luonnonmukaisia menetelmiä saastuneiden maa-alueiden puhdistamiseen. Hankkeen käytännön toteutuksesta vastaava Metsäntutkimuslaitos   tavoittelee hankkeesta myös mittavaa tutkimushyötyä erityisesti liittyen puiden kloonivalintaan sekä niiden yhteistyöhön bakteerien ja sienijuurien kanssa.

Luumäellä sijaitseva entinen kyllästämöalue on lopettanut toimintansa 1950-luvulla. Kohde siirtyi Senaatti-kiinteistöille Ratahallintokeskukselta vuonna 2008.   Eri kunnostusvaihtoehtoja tutkittaessa parhaaksi vaihtoehdoksi on valikoitunut kasvien avulla tehtävä maaperän puhdistus eli fytoremediaatio.  Menetelmää on Suomessa aiemmin käytetty vain koeluontoisesti.  Nyt on tarkoituksena toteuttaa ensimmäinen täyden mittakaavan pitkäaikainen fytoremediaatiolla toteutettava kunnostus.  Metlan tekemien esiselvitysten perusteella tiheä haapataimikko sienijuurineen ja bakteereineen vähentää haitta-ainepitoisuuksia hiekkaisessa pintamaassa merkittävästi.  Mitä tiheämmin ja parempia puuklooneja istutetaan, sitä nopeampaa on puhdistaminen.

Kunnostukselle on myönnetty Etelä-Suomen aluehallintovirastosta ympäristölupa. Kunnostustyö on tarkoitus aloittaa keväällä 2013, ja se jatkuu noin 10 vuotta.  Sinä aikana seurataan haitta-ainepitoisuuksien muutoksia kohteessa. Kunnostuksen toimivuutta ja vaikutuksia tarkkaillaan säännöllisesti koko kunnostuksen ajan erilaisien seurantojen avulla.

”Senaatti-kiinteistöjen tavoitteena on hakea innovatiivisia ja myös kustannustehokkaita menetelmiä saastuneiden maa-alueiden puhdistamiseen.  Pilaantuneet maa-alueet ovat viimekädessä kiinteistönomistajan vastuulla.  Meille on siirtynyt vuosien varrella kiinteistöomaisuutta valtion eri toimijoilta.  Arvioimme kaikkien maa-alueiden riskit ja puhdistustarpeet yhtenäisen toimintaohjeen mukaisesti.  Maaperän puhdistamiseen käytämme vuosittain yli puoli miljoonaa euroa”, toteaa johtaja Heikki Laitakari Senaatti-kiinteistöistä.

Metlan lisäksi hankkeessa ovat mukana myös Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja ympäristöteknisenä asiantuntijana Golder Associates Oy.

Lisätietoja

• Erikoistutkija Pertti Pulkkinen, Metsäntutkimuslaitos (Metla), p. 050 391 2924, pertti.pulkkinen@metla.fi
  • Johtava asiantuntija Antti Kari, Senaatti-kiinteistöt p. 040 568 6540, antti.kari@senaatti.fi , johtaja Heikki Laitakari p. 040 729 2183
  • Haapa maanpuhdistuksessa  (http://www.metla.fi/metinfo/fytorem/)