Etusivu » Tiedotteet » Talous » G4S tuomittiin yt-lain rikkomisesta lähes 300 000 euron hyvityksiin

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

G4S tuomittiin yt-lain rikkomisesta lähes 300 000 euron hyvityksiin

Julkaistu: 23.10.2014 klo 12:46
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

G4S Cash Solutions Oy tuomittiin Vantaan käräjäoikeuden päätöksellä 10.10.2014, maksamaan 288.000 euron hyvitykset irtisanotuille työntekijöille yt-lain rikkomisesta.

G4S Cash Solutions Oy:ssä käytiin yhteistoimintaneuvottelut alkuvuonna 2012. Neuvottelujen jälkeen työnantaja irtisanoi 33 työntekijää. Pääluottamusmiehet ilmoittivat jo toisessa neuvottelussa, että yhtiö ei noudata yt-lakia, koska heille ei annettu riittäviä tietoja aluekohtaisista suunnitelmista.  Ensimmäisessä neuvottelussa oli sovittu aikataulusta, missä kutakin aluekohtaista yksikköä käsiteltäisiin. Yhtiö antoi kunkin alueen osalta suunnitelmat vasta neuvottelujen kuluessa, jolloin neuvottelijoiden oli mahdotonta valmistautua etukäteen.  Lisäksi yritys ilmoitti lähes kaikki asiat salaisiksi, joista ei saanut neuvottelujen aikana keskustella alueilla olevien luottamusmiesten ja työntekijöiden kanssa.

Vantaan käräjäoikeus totesi yhtiön menetelleen yt-lain vastaisesti tietojen antamisen suhteen ja sen ettei neuvottelijoilla ollut mahdollisuutta pitää yhteyttä alueen luottamusmiehiin ja työntekijöihin. Täten yhtiö tuomittiin maksamaan yt-lain mukaista hyvitystä yli 10 vuotta työsuhteessa olleille 10.000 euroa ja alle 10 vuotta työsuhteessa olleille 7000 euroa. Oikeudenkäyntikulujen myötä korvaussumma nousi yli 300.000 euron.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, koska yhtiö on ilmoittanut tyytymättömyytensä tuomioon. Tapaus menee hovioikeuden ratkaistavaksi.

Esko Hietaniemi, liittosihteeri, puh. 0400 467 788

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Itella-konsernin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on yli 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki