Etusivu » Tiedotteet » Talous » Finnfeeds Finland Oy ja Adven Oy pyrkivät parantamaan DuPontin Naantalin tehtaan energiatehokkuutta ja Naantalin kaupungin hiilijalanjälkeä

Adven Oy

Julkaistu: 28.10.2014 klo 12:00
Julkaisija: Adven Oy

Naantali 28.10.2014 – Finnfeeds Finland Oy, E. I. du Pont de Nemours and Companyn tytäryhtiö ja energiayhtiö Adven Oy kehittävät DuPontin Naantalin tehtaan energiatehokkuutta. Yhtiöiden tavoitteena on parantaa tehtaan tuotantoprosessin energiatehokkuutta ja hyödyntää prosessissa syntyvää hukkalämpöä.

Yhteistyön tavoitteena tehtaan energiatalous parantuisi noin 30 %. Kaukolämmöksi hyödynnettävän hukkalämmön määrä vastaisi jopa puolta tehtaan tarvitsemasta höyryenergiasta ja sillä lämmittäisi 2000-3000 alueen kotitaloutta.

“Toteutuessaan tämä suunnitelma parantaa kilpailukykyämme maailmanmarkkinoilla ja merkitsee merkittävää parannusta kestävän kehityksen tavoitteidemme saavuttamiseksi”, sanoo Ville Kyläkoski, DuPontin Naantalin tehtaanjohtaja.

“Tavoitteenamme on parantaa asiakkaidemme kokonaisenergiataloutta kestävillä energiaratkaisuilla. Yhteistyö DuPontin kanssa on johtanut mittavaan hiilijalanjäljen ja energiatehokkuuden parantumiseen Hangossa, jossa käytämme uusiutuvia polttoaineita ja hyödynnämme DuPontin Hangon tehtaan hukkalämpöä”, kertoo Matti Viljo, Advenin toimitusjohtaja.

Tekniseltä ja taloudelliselta kannalta katsoen Naantalin kaukolämpöverkko on paras paikka hyödyntää DuPontin hukkalämpöä. Se ei vaatisi teknisiä muutoksia lämpöverkkoon ja hukkalämpö korvaisi suoraan fossiilista lämmöntuotantoa ja alentaisi kaukolämmön hiilijalanjälkeä Naantalissa noin 50 %:lla.

Turku Energia toimii Naantalissa kaukolämmön toimittajana ja TSE Oy tuottaa kaukolämpöenergian peruskuorman. TSE Oy on lämmön ja sähkön tuotantoyhtiö, jonka omistavat Fortum, Turku Energia ja Turun alueen kaupungit. TSE:lle ja Turku Energialle tehdään hankkeesta yhteistyöehdotus tulevien kuukausien aikana.

Hukkalämmön hyödyntäminen kaukolämmössä on kasvava kehitystrendi, joka tukee myös alueen kaupunkien kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Fortum ja Turku Energia ovat pioneereja kaukolämpöverkkojensa avaamisessa hukkalämmön hyödyntämiseksi. Hankkeita on toteutettu jo mm. Turussa, Espoossa ja Tukholmassa.

DuPont yrityksenä:
DuPont on maailman johtava luonnollisen betaiinin valmistaja eläinrehu- ja kosmetiikkasovelluksiin.  Naantalissa tehdas on toiminut vuodesta 1953 ja työllistää nykyisin noin 70 henkilöä. DuPont (NYSE: DD) on tuonut markkinoille maailmanluokan tiedettä innovatiivisten tuotteiden, materiaalien ja palveluiden muodossa vuodesta 1802. Yhtiö uskoo, että yhteistyöllä asiakkaiden, hallituksien, järjestöjen ja mielipidevaikuttajien kanssa voimme löytää ratkaisuja globaaleihen haasteisiin, kuten terveellisen

ruokahuollon riittävyys kaikkialla, riippuvuuden vähentäminen fossiilisista polttoaineista, elämän ja ympäristön suojelu. Lisätietoja DuPontista ja sen sitoutumisesta osallistavaan innovaatioon: www.dupont.com.

Adven yrityksenä:
Adven Oy on energiayhtiö, joka toimittaa räätälöityjä ja kustannustehokkaita energiapalveluita yli 160 yritysasiakkaalle Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. www.adven.com

Adven yrityksenä

Adven on luotettavaa yrityskohtaista energiahuoltoa ja kaukolämpöä toimittava yritys. Advenin toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla energia tuotetaan ja prosessoidaan luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Advenin tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, sekundäärienergian prosessointi, kaasu, sekä sähkö. Advenin liikevaihto vuonna 2013 oli 160 M€. www.adven.fi.