Etusivu » Tiedotteet » Talous » EVLI PANKIN OSAVUOSIKATSAUS 1-9/2015: Tarkastelujakson tulos oli hyvä

Evli Pankki Oyj

EVLI PANKIN OSAVUOSIKATSAUS 1-9/2015: Tarkastelujakson tulos oli hyvä

Julkaistu: 27.10.2015 klo 12:45
Julkaisija: Evli Pankki Oyj

Tammi-syyskuu 2015

• Yhtiön liiketoiminta on kehittynyt suotuisasti erityisesti varainhoito- ja pääomamarkkinat-toimintojen osalta.
  • Varainhoidon nettoliikevaihto kasvoi yhdeksän prosenttia ollen 30,2 miljoonaa euroa (1-9/2014: 27,7 milj. euroa). Pääomamarkkinat-liiketoiminnan nettoliikevaihto kasvoi vastaavasti seitsemän prosenttia ollen 8,9 miljoonaa euroa (8,3 milj.euroa).
  • Konsernin nettoliikevaihto oli edellisvuoden tasolla ollen 46,2 miljoonaa euroa (46,4 milj. euroa). Liikevaihdon kehitystä rasitti vertailukautta alhaisempi neuvonantopalkkioiden laskutus. Neuvonantopalkkiot tarkastelujaksolta olivat 4,2 miljoonaa euroa (6,4 milj. euroa). Lisäksi varainhoitoliiketoiminnassa tehtiin liikevaihtoa heikentävä palkkio-oikaisu.
  • Konsernin tarkastelujakson liikevoitto oli 9,2 miljoonaa euroa (9,1 milj. euroa). Liikevoittoa rasittivat kertaluonteiset erät.
  • Hallinnoidut varat kasvoivat noin kymmenen prosenttia ja olivat syyskuun lopussa nettomääräisesti 8,5 miljardia euroa mukaan lukien osakkuusyhtiöt.
  • Yhtiö on vahvistanut varainhoitoliiketoimintaansa ostamalla Head Asset Management Oy:n osake-enemmistön. Kauppa toteutui 19.10.2015 Finanssivalvonnan hyväksyttyä järjestelyn.
  • Evli Pankin likviditeetti on hyvä, ja sen vakavaraisuusasema on säilynyt korkealla tasolla.

Heinä-syyskuu 2015

• Konsernin nettoliikevaihto laski edellisvuoden vastaavalta tasolta ollen 13,4 miljoonaa euroa (16,2 milj. euroa). Tarkastelujakson Corporate Finance -laskutus jäi vertailukauden vastaavasta tasosta ollen 1,4 miljoonaa euroa (3,0 milj. euroa). Tarkastelujakson liikevaihtoa rasitti lisäksi varainhoitoliiketoiminnassa tehty palkkio-oikaisu.
  • Konsernin tarkastelujakson liikevoitto oli 2,7 miljoonaa euroa (4,2 milj. euroa). Liikevoittoa rasittivat kertaluonteiset erät.

Näkymät ennallaan

Vuoden 2015 tuloksen arvioidaan olevan parempi kuin vuonna 2014. Näkemystä tukevat yhtiön alkuvuoden tuloskehitys sekä toistuvat tuotot, jotka kattavat merkittävän osan yhtiön kokonaiskustannuksista.

Toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki

”Evlin taloudellinen  tulos tarkastelujaksolla tammi-syyskuu 2015 oli hyvä. Liikevoitto oli 9,2 miljoonaa euroa, mikä vastaa noin 20 prosentin liikevoittomarginaalia. Oman pääoman tuotto oli 18 prosenttia, mikä ylittää konsernin pitkän aikavälin 15 prosentin oman pääoman tuottotavoitteen. Vertailtaessa kehitystä edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon liikevaihdossa tai -voitossa ei kuitenkaan ollut merkittävää muutosta. Osaltaan tämä on seurausta Corporate Finance -toimeksiantojen ajoittumisesta vertailukaudella toiselle ja kolmannelle vuosineljännekselle sekä eräistä kertaluonteisista kulueristä päättyneellä raportointikaudella. Varainhoito- ja Pääomamarkkinat- liiketoimintamme kehittyivät suotuisasti ja asiakasvaramme kasvoivat noin kymmenen prosenttia vuoden takaiseen nähden ollen nettomääräisesti 8,5 miljardia euroa.”

Toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki
puh. (09) 4766 9304 tai 050 553 3000

Talousjohtaja Juho Mikola
puh. (09) 4766 9871 tai 040 717 8888