Etusivu » Tiedotteet » Talous » EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1-6/2014: Fortsatt stabil resultatutveckling

Evli Pankki Oyj

EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1-6/2014: Fortsatt stabil resultatutveckling

Pressmeddelande.
Publicerad: 16.07.2014 kl. 13:00
Utgivare: Evli Pankki Oyj

• Koncernens nettoprovisionsintäkter ökade med 8 procent under betraktselseperioden och uppgick till 26,0 miljoner euro (1-6/2013: 24,1 milj. euro).
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 3 procent under betraktselseperioden och uppgick till 30,2 miljoner euro (29,3 milj. euro).
  • Koncernens rörelsevinst uppgick till 4,9 miljoner euro (3,9 milj. euro).
  • Koncernens vinst för betraktelseperioden uppgick till 3,8 miljoner euro (3,3 milj. euro).
  • Det förvaltade kapitalet ökade bra och uppgick i slutet av juni till 6,3 miljarder euro netto (5,3 md euro).
  • Evli Bank har god likviditet och kapitaltäckningsgraden är på fortsatt hög nivå.
  • Evli utsågs till den näst bästa ränteportföljförvaltaren i Morningstars uppskattade jämförelse.

”Jag är väldigt nöjd med Evlis utveckling under betraktelseperioden. Vi nådde avkastningsmålet på 15 procent på eget kapital och lyckades höja förhållandet mellan så kallade återkommande intäkter till koncernens alla kostnader med 10 procentenheter. De återkommande intäkterna täckte nu 80 procent av våra kostnader då vårt långsiktiga mål är 100 procents täckning. Resultatförbättringen är en följd av ökade provisionsintäkter speciellt inom Corporate Finance-verksamheten och en gynnsam utveckling av kapitalförvaltningsverksamheten där det förvaltade kapitalet ökade med nästan 20 procent från i fjol till 6,3 miljarder euro.” Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp.

Ytterligare information:
Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp
tfn +358 (0)9 4766 9304 eller +358 (0)50 553 3000

Juho Mikola, ekonomichef, Evli Bank Abp
tfn +358 (0)9 4766 9871 eller +358 (0)40 717 8888

Evli Bank Abp

Evli är en finsk privatbank med placering som specialområde. Vi erbjuder privatpersoner, företag och institutionella placerare ett brett produkturval och en kundservice som har sin grund i vår gedigna expertis inom placering och egendomsförvaltning. Verksamheten är baserad på nästan 30 års och 250 placeringsexperters erfarenhet och sakkunskap. Banken förvaltar ett kundkapital på 6,3 miljarder euro (06/2014). www.evli.com