Etusivu » Tiedotteet » Talous » EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1-3/2014: Fortsatt stabil resultatutveckling

Evli Pankki Oyj

EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1-3/2014: Fortsatt stabil resultatutveckling

Pressmeddelande.
Publicerad: 28.04.2014 kl. 13:45
Utgivare: Evli Pankki Oyj

• Koncernens nettoomsättning ökade under betraktelseperioden med 3 procent till 13,9 miljoner euro (1-3/2013: 13,6 milj. euro).
  • Koncernens rörelsevinst var 2,5 miljoner euro (1,1 milj. euro).
  • Koncernens vinst för betraktelseperioden fördubblades och var 1,9 miljoner euro (0,9 milj. euro).
  • Koncernens förvaltade kapital ökade stadigt och uppgick i slutet av mars till 6,1 miljarder euro (5,4 md euro).
  • Evli Bank har en stark likviditet och bibehöll sin höga kapitaltäckningsgrad.
  • Evli utsågs till den näst bästa ränteportföljförvaltaren i Europa i Morningstars högt uppskattade jämförelse.

”Under första kvartalet var utvecklingen positiv och koncernens rörelsevinst nådde 2,5 miljoner euro, mer än den dubbla jämfört med föregående år. En måttlig tillväxt av Kapitalförvaltningens och Markets-enhetens intäkter samt koncernens minskade kostnader har bidragit till bättre lönsamhet. Det förvaltade kapitalet ökade, med knappa 13 procent jämfört med motsvarande period i fjol, till 6,1 miljarder euro.” Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp

Ytterligare information:
Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp
tel. +358 (0)9 4766 9304 eller +358 (0)50 553 3000

Evli Bank Abp

Evli är en finsk privatbank med placering som specialområde. Vi erbjuder privatpersoner, företag och institutionella placerare ett brett produkturval och en kundservice som har sin grund i vår gedigna expertis inom placering och egendomsförvaltning. Verksamheten är baserad på drygt 25 års och 250 placeringsexperters erfarenhet och sakkunskap. Banken förvaltar ett kundkapital på 6,1 miljarder euro (03/2014). www.evli.com