Etusivu » Tiedotteet » Talous » Euroopan talous toipumassa - Suomea varjostaa yhä epävarmuus

Bisnode Finland Oy

Euroopan talous toipumassa - Suomea varjostaa yhä epävarmuus

Julkaistu: 22.08.2013 klo 08:30
Julkaisija: Bisnode Finland Oy

Suomen ja Euroopan* konkurssit - Bisnoden tilastojen mukaan

Bisnoden mukaan euroalueen kohdalla tilanne on herkkä ja talouskasvu on hidasta, mutta ilmassa on lupaavia merkkejä taloustilanteen heikkenemisen pysähtymisestä. Olemme hitaasti nousemassa aallonpohjasta Euroopan alueella. Positiivisen kehityksen merkkinä voidaan pitää Euroopan tämän vuoden toisen neljänneksen konkurssilukuja. Euroopassa asetettiin konkurssiin vuoden 2013 toisella neljänneksellä 10,55 prosenttia vähemmän yrityksiä kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.

Bisnoden tietojen mukaan Keski-Euroopan konkurssiluvut saavuttivat huippunsa vuoden 2012 toisella neljänneksellä, jonka jälkeen talouskehitys on ollut menossa vakaampaan suuntaan. Talouden syöksykierteen taittumisesta kertoo se, että Keski-Euroopassa asetettiin konkurssiin 40,1 prosenttia vähemmän tämän vuoden toisella neljänneksellä kuin vuotta aiemmin vastaavana ajankohtana.

Alueellisesti DACH-maat (Saksa, Itävalta ja Sveitsi) ovat pysyneet vakaina ympärillä vellovasta talouskriisista huolimatta myös vuoden toisella neljänneksellä. Konkurssimäärät olivat ainoastaan 3,4 % korkeampia tämän vuoden toisella neljänneksellä, kun lukua verrataan viime vuoden toiseen neljännekseen.

Pohjoismaiden talous vielä syöksykierteessä

Pohjoismaissa taloustilanne on edelleen vaihtelevaa ja epävakaista. Vaikeudet tuntuvat jatkuvan, sillä jopa konkurssilukujen määrä nousi huimat 13,6 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä verrattuna vuoden 2012 toisen neljänneksen konkurssimääriin.

Suomen talousnäkymiä varjostaa suuresti tulevaisuuden ennakoimattomuus, sillä pysäyttävää käännettä talouden alamäessä ei ole vielä tullut. Epävarmuus heijastuu Suomen talouslukuihin: konkurssiin asetettiin tämän vuoden toisella neljänneksellä 13,1 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samana ajankohtana.

Toimialoista palveluala sekä rakennusala ovat kärsineet eniten konkursseista Suomessa vuoden 2013 toisella neljänneksellä. Palvelualan osuus Suomen konkurssiluvuista on 29 prosenttia sekä rakennusalan 21 prosenttia, kertoo Bisnode.

Uusien yritysten perustamisinto hiipui Suomessa, mutta kiihtyi Euroopassa

Uusien yritysten perustamistahti hidastui Suomessa vuoden 2013 toisella neljänneksellä 13,4 prosenttia verrattaessa samaan ajankohtaan vuotta aiemmin. Sama hidastuva kehitys uusien yritysten perustamistahdissa on näkyvissä myös muissa Pohjoismaissa, jossa aloittaneiden yritysten osuus väheni 0,2 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä, kun verrataan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Eurooppassa perustetaan uusia yrityksiä innokkaasti, sillä toisella neljänneksellä yritysten perustamistahti kasvoi 2,6 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Sama ilmiö näkyy selvästi myös alueellisesti Euroopassa. DACH-maissa aloittaneiden yritysten perustamisinto kasvoi 9 prosenttia, kun verrataan toisiinsa vuoden 2012 sekä 2013 vuoden toisia neljänneksiä. Uusia yrityksiä on perustettu ahkerasti myös Keski-Euroopassa, jossa kasvu kuluvan vuoden toisella neljänneksellä on 8,2 prosenttia enemmän vuoden takaiseen.

*Belgia, Itävalta, Kroatia, Norja, Puola, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari

Lisätiedot:
Pekka Raitala
Bisnode Finland Oy
Mobile: +358 500 420347
pekka.raitala@bisnode.fi

Bisnode on johtava digitaalisen yritysinformaation tarjoaja Euroopassa, tarjoten täydellisiä myynnin ja markkinoinninratkaisuja, sekä luotto – ja yritysinformaatiota.