Etusivu » Tiedotteet » Talous » Euroopan E-skills- hanke 2012 käynnistyy

Euroopan E-skills- hanke 2012 käynnistyy

Julkaistu: 01.12.2011 klo 10:17
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Euroopan E-skills-hankkeen päätavoite on innostaa nuoria ja aikuisia hankkimaan ja käyttämään monipuolisesti digitaalisessa maailmassa tarvittavaa osaamista ja osallistumaan digitaaliteknologian ja -palveluiden kehittämiseen. Teknologiateollisuus on mukana tässä Euroopan komission yrittäjätoiminnan ja teollisuuden pääosaston hankkeessa yhdessä DigitalEuropen kanssa.

Euroopan komission rahoittamassa E-skills-hankkeessa on kyse ruohonjuuritason kampanjasta. Sitä koordinoivat DigitalEurope ja European Schoolnet EUN yhteistyössä satojen kansallisten ja yleiseurooppalaisten partnereiden kanssa. Teknologiateollisuuden ohella mukana ovat mm. suurimmat IT-alan yritykset, kuten Microsoft, Nokia, Intel, Cisco ja monet muut.

Yhteistä E-skills-teemaviikkoa vietetään eri puolella Eurooppaa 26.–30.3.2012. Teknologiateollisuuden e-osaamista koskevat tapahtumat jatkuvat kuitenkin koko vuoden 2012. Yhteistyössä ovat mukana myös opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus.

International Data Corporationin IDC:n tekemässä teollisuustutkimuksessa arvioidaan, että vuoteen 2015 mennessä 90 % kaikesta työstä edellyttää vähintäänkin perustason tietotekniikkataitoja. Korkeaa lisäarvoa tuovassa työssä monipuolisen e-osaamisten merkitys on sitäkin tärkeämpää. Tämä haastaa eri toimijat – nuoret, opettajat, tutkijat, digitaaliteknologiaa ja -palveluja käyttävät ja tuottavat henkilöt ja yritykset – yhteistyöhön.

- PK-yritysten kasvun ehtona on korkean ammattitaidon omaava henkilöstö, toteaa Erkki Ormala, Nokian johtaja ja DigitalEuropen puheenjohtaja. Oikea osaaminen ruokkii innovaatioita ja yrittäjyyttä. Digitaaliteknologian ja -palveluiden roolia työn luomisessa Euroopassa ei voida yliarvioida, hän jatkaa.

Teknologiateollisuus ry:n erityistavoitteena on kiinnittää yläasteella, lukioissa ja yliopistoissa opiskelevien naisten huomio e-osaamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin teknologiateollisuuden töissä. Pelkästään E-skills-teemaviikolla Teknologiateollisuuden ja yritysten edustajat kohtaavat tuhansia nuoria eri puolella Suomea. Nuorilla on mahdollisuus myös tutustua omakohtaisesti digitaaliteknologian mahdollistamiin uusimpiin tuotteisiin ja palveluihin. Ensimmäinen vuonna 2010 järjestetty Euroopan E-skills-teemaviikko tavoitti 65 miljoonaa ihmistä 35 maassa.

Johtaja Mervi Karikorpi, mervi.karikorpi@teknologiateollisuus.fi, puh. 040 741 9801
Asiantuntija Minna Jokinen, minna.jokinen@teknologiateollisuus.fi, puh. 040 750 5468

Teknologiateollisuus on Suomen tärkein elinkeino, sen edustamat toimialat vastaavat 60 % maan viennistä ja 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Teknologiateollisuus työllistää Suomessa suoraan 290 000 henkilöä. Teknologiateollisuuteen kuuluu viisi päätoimialaa, jotka ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu- ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala.