Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eteran suhdanneindeksi: Työntekijämäärien kolmen vuoden lasku loiveni loppuvuodesta

Etera

Julkaistu: 20.02.2015 klo 10:01
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindeksi vuodelta 2014 oli -0,8 prosenttia. Joulukuussa työntekijämäärät olivat lähes edellisvuotisella tasolla, mutta koko vuosi jäi edellistä heikommaksi.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Joulukuussa Eteran suhdanneindeksi oli -0,2 prosenttia. Koko vuoden suhdanneindeksi jäi 0,8 prosenttia miinukselle.

”Koko vuoden suhdanneindeksi jäi odotetusti negatiiviseksi. Näyttää siltä, että laskun voimakkuus on rauhoittunut”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen kuvailee.

Kolmas miinusmerkkinen vuosi

Vuosi 2014 oli kolmas peräkkäinen vuosi, jolloin suhdanneindeksi oli miinuksella. ”Viime vuosi oli hieman heikompi kuin edellinen vuosi, mutta muutos oli pieni. Työntekijämäärät ovat laskeneet vuodesta 2012”, Hietanen sanoo.

Rakentamisen toimialaindeksi oli vahvasti miinuksella koko vuoden ja päätyi 3,4 prosenttia negatiiviseksi. Positiivista kehitystä nähtiin suuryrityksissä, joissa työntekijämäärät kasvoivat joulukuussa, toisin kuin keskisuurissa ja pienissä yrityksissä.

Ajantasaista suhdannetietoa kuukausittain

Etera julkaisee suhdanneindeksinsä kuukausittain. Eteran suhdanneindeksi tammikuulta julkaistaan 20.3.2015.

Vuoden 2014 alueelliset suhdanneindeksit on julkaistu etera.fi:ssä.  Alueelliset suhdanneindeksit Etera julkaisee neljännesvuosittain.

Tutustu tarkemmin

etera.fi/suhdanneindeksi

Alueelliset suhdanneindeksit vuodelta 2014

Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi