Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eteran suhdanneindeksi: Syyskuu lievästi miinuksella

Etera

Eteran suhdanneindeksi: Syyskuu lievästi miinuksella

Julkaistu: 20.11.2015 klo 11:45
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindeksi painui lievästi miinukselle syyskuussa.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Syyskuussa seurantaryhmän työntekijämäärät pienenivät 0,4 prosenttia viime vuoden syyskuuhun verrattuna. Tammi-syyskuun suhdanneindeksi oli -0,9 prosenttia.

”Elokuun jälkeen suhdanneindeksi painui taas aavistuksen miinukselle. Työntekijämäärät liikkuvat pitkälti samassa tasossa kuin vuosi sitten”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen sanoo.

Rakentamisen toimialaindeksi jatkoi negatiivisena ja oli syyskuussa -1,6 prosenttia. Henkilöstövuokraus oli yksi harvoista toimialoista, joilla työntekijämäärät kasvoivat. ”Henkilöstövuokrausalan toimialaindeksi on ollut positiivinen kesäkuusta lähtien”, Hietanen sanoo.

Alueelliset suhdanneindeksit pakkasella

Alueellisista suhdanneindekseistä miinuksella oli lähes koko Suomi. ”Vaikka pääkaupunkiseudulla rakennetaan paljon, se ei ole nostanut Uudenmaan suhdanneindeksiä plussalle”, Hietanen kommentoi.

Etelä-Suomen suhdanneindeksi oli tammi-syyskuussa -0,5 prosenttia. Itä-Suomen suhdanneindeksi oli -1,2 prosenttia ja Länsi-Suomen suhdanneindeksi -1,7 prosenttia. Pohjois-Suomen suhdanneindeksi oli -0,3 prosenttia.

”Positiivisia pilkahduksia nähtiin Pohjois-Pohjanmaalla, jossa suhdanneindeksi on ollut jo pidempään plussalla”, Hietanen jatkaa.

Ajantasaista suhdannetietoa

Eteran suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain. Lokakuun suhdanneindeksi julkaistaan 21.12.2015. Alueelliset suhdanneindeksit Etera julkaisee neljännesvuosittain etera.fi:ssä.

Tutustu tarkemmin

etera.fi/suhdanneindeksi

Alueelliset suhdanneindeksit

Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi

Etera - Tässä ajassa.
Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki