Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eteran suhdanneindeksi: Piristymisen merkkejä ilmassa

Etera

Eteran suhdanneindeksi: Piristymisen merkkejä ilmassa

Julkaistu: 21.12.2015 klo 11:32
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindeksi piristyi lokakuussa. Viime kuukausina työntekijämäärät ovat kehittyneet alkuvuotta positiivisemmin.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

”Näyttää siltä, että piristymisen merkkejä on ilmassa. Viime kuukaudet ovat olleet positiivisempia kuin alkuvuosi, ja Eteran suhdanneindeksi lähestyy nollatasoa”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen sanoo.

Lokakuussa seurantaryhmän työntekijämäärät olivat samaa tasoa kuin vuosi sitten ja Eteran suhdanneindeksi oli 0,0 prosenttia. Tammi-lokakuun suhdanneindeksi oli -0,8 prosenttia.

Rakentamisen lasku loiveni

Rakentamisen lasku loiveni edelleen. Lokakuussa rakentamisen toimialaindeksi oli -0,8 prosenttia.

”Rakentamisen toimialaindeksi oli edelleen hieman miinuksella, mutta viime kuukausina suunta on ollut positiivinen. Tämä tuo toiveikkuutta pohtia, olisiko rakentamisen pohja jo nähty”, Hietanen sanoo.

Idässä laskua, lännessä nousua

Työntekijämäärien kehityksessä oli lokakuussa alueellisia eroja. Länsi-Suomessa vire oli positiivinen, mutta Itä-Suomessa lasku jatkui.

”Länsirannikolla suhdanneindeksi oli plussalla, ja erityisesti Pohjanmaalla työntekijämäärät olivat kasvussa”, Hietanen kuvailee.

”Keski-Suomessa suhdanneindeksi oli puolestaan nollan paikkeilla ja itään mentäessä se painui miinukselle. Venäjän vaikutus heijastunee erityisesti Kaakkois-Suomeen”, Hietanen jatkaa.

Ajantasaista suhdannetietoa

Eteran suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain. Marraskuun suhdanneindeksi julkaistaan 20.1.2016. Alueelliset suhdanneindeksit Etera julkaisee neljännesvuosittain etera.fi:ssä.

Tutustu tarkemmin

etera.fi/suhdanneindeksi

Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi

Etera - Tässä ajassa.
Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki