Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eteran suhdanneindeksi kohosi plussalle

Eteran suhdanneindeksi kohosi plussalle

Julkaistu: 20.10.2015 klo 12:55
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindeksi nousi ensimmäistä kertaa tänä vuonna plussalle. Elokuussa seurantaryhmän työntekijämäärät olivat samaa tasoa kuin vuosi sitten.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

”Epävarmuus näyttää jatkuvan, mutta ensimmäistä kertaa tänä vuonna suhdanneindeksi nousi plussan puolelle”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen kuvailee.

Elokuussa Eteran suhdanneindeksi oli 0,0 prosenttia eli seurantaryhmän työntekijät olivat samaa tasoa kuin vuosi sitten. Tammi-elokuun suhdanneindeksi oli -1,0 prosenttia.

Maa- ja metsätalousala nosti indeksiä, rakentaminen laski

Työntekijämäärien kehityksessä näkyi toimialakohtaisia eroja.

”Elokuussa maa- ja metsätalousalan työntekijämäärät olivat selvästi viime vuotta korkeammat, mikä vaikutti indeksiin. Myös henkilöstövuokrausalan toimialaindeksi kehittyi positiivisesti. Rakentamisen toimialaindeksi painoi puolestaan koko suhdanneindeksiä alaspäin”, Hietanen kertoo.

Rakentamisen toimialaindeksi oli elokuussa -2,3 prosenttia. Tammi-elokuussa rakentamisen toimialaindeksi oli -2,5 prosenttia.

Ajantasaista suhdannetietoa

Eteran suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain. Syyskuun suhdanneindeksi julkaistaan 20.11.2015. Alueelliset suhdanneindeksit Etera julkaisee neljännesvuosittain etera.fi:ssä, seuraavan kerran 20.11.2015.

Tutustu tarkemmin

etera.fi/suhdanneindeksi

Alueelliset suhdanneindeksit

Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi

Etera - Tässä ajassa.

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki