Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eteran suhdanneindeksi aavistuksen miinuksella

Eteran suhdanneindeksi aavistuksen miinuksella

Julkaistu: 18.12.2014 klo 14:03
Julkaisija: Etera

Kahden positiivisen kuukauden jälkeen Eteran suhdanneindeksi painui lokakuussa aavistuksen miinukselle. Tammi-lokakuussa Eteran suhdanneindeksi oli -0,7 prosenttia.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Alkusyksyn positiivisten kuukausien jälkeen Eteran suhdanneindeksi painui lokakuussa -0,3 prosenttiin. Tammi-lokakuussa Eteran suhdanneindeksi oli 0,7 prosenttia miinuksella.

Erilaista kehitystä toimialoittain ja alueittain

”Rakentamisen suhdanneindeksi oli edelleen vahvasti miinuksella eivätkä suhdanteet näytä hyvältä. Positiivisena asiana voidaan sen sijaan nähdä se, että satama-alan suhdanneindeksi nousi pitkästä aikaa nollan tuntumaan”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen kertoo.

Henkilöstövuokrausalalla seurantaryhmän työntekijämäärät olivat lokakuussa vuodentakaista paremmat. ”Henkilöstövuokrausalan työntekijämäärät ovat kasvaneet ja alan suhdanneindeksi on selvästi positiivinen. Henkilöstövuokraus onkin ala, joka yleensä reagoi talouden suhdanteiden muutoksiin eri sykleissä kuin muut toimialat”, Hietanen kommentoi.

Alueellisesti Länsi-Suomi erottui lokakuussa positiivisena. ”Länsi-Suomen suhdanneindeksiin vaikuttaa varmasti Turun ja sen ympäristön kehitys”, Hietanen sanoo.

Ajantasaista suhdannetietoa kuukausittain

Etera julkaisee suhdanneindeksinsä kuukausittain. Eteran suhdanneindeksi tammi-marraskuulta julkaistaan 20.1.2015. Alueelliset suhdanneindeksit julkaistaan neljännesvuosittain.

Tutustu tarkemmin

www.etera.fi/suhdanneindeksi

Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera huolehtii työntekijöiden ja yrittäjien eläketurvasta ja edistää työhyvinvointia. Eläkkeitä Etera maksaa yli miljardi euroa vuodessa 145 000 eläkkeensaajalle. Eläkevaroja turvaavia sijoituksia Eteralla on noin 5,7 miljardia euroa. Lue lisää osoitteesta www.etera.fi