Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eteran alkuvuosi: Tehokkuus parani, sijoitukset tuottivat vakaasti

Etera

Eteran alkuvuosi: Tehokkuus parani, sijoitukset tuottivat vakaasti

Julkaistu: 17.08.2015 klo 10:24
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Eteran alkuvuosi eteni hyvin. ”Paransimme tehokkuuttamme ja sijoitustemme vakaa tuottokehitys jatkui”, Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman kuvailee.

Etera jatkoi suunnitelmallista työtä kustannustehokkuuden parantamiseksi. Tehokkuus parani ja kokonaisliikekulut pienenivät.

”Olemme hoitokulusuhteen osalta hieman edellä tämän vuoden tavoitettamme. Alkuvuoden aikana lisäsäästöjä tuli erityisesti tietojärjestelmistä”, Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman kertoo.

Vakaat sijoitustuotot

Eteran sijoitukset tuottivat tammi-kesäkuussa 3,7 prosenttia (3,4 % 1–6/2014). Sijoitusten markkina-arvo oli kesäkuun lopussa 5 938 miljoonaa euroa (5 703 milj. € 30.6.2014). Etera julkaisee sijoitustuottonsa kuukausittain verkkosivuillaan. Tammi-heinäkuun sijoitustuotto oli 4,2 prosenttia.

”Laajasti hajautettu sijoitussalkkumme tuotti vakaasti finanssimyllerryksestä huolimatta. Jatkoimme aktiivista sijoittamista kotimarkkinoille erityisesti kiinteistöjen ja yritysrahoituksen kautta. Sijoituksistamme lähes 40 prosenttia on Suomessa”, Björkman sanoo.

Tammi-kesäkuussa parhaiten tuottivat noteeratut osakkeet, 8,5 prosenttia (9,6 %). Osakesijoitusten tuotto oli kokonaisuudessaan 7,8 prosenttia (6,9 %). Korkosijoitukset tuottivat 2,4 prosenttia (2,4 %) ja kiinteistösijoitukset 2,0 prosenttia (2,1 %). Muiden sijoitusten tuotto oli 1,3 prosenttia (0,0 %).

Eteran vakavaraisuus vahvistui alkuvuonna. Vakavaraisuuspääoma kasvoi 893 miljoonaan euroon (861 milj. € 31.12.2014). Vakavaraisuusaste oli kesäkuun lopussa 17,2 prosenttia (16,9 %) ja vakavaraisuusasema 1,6 (1,6).

Hyviä tuloksia myynnissä

Etera sai vakuutusmaksutuloa 309 miljoonaa euroa (309 milj. €). Eteran markkinaosuudet uusien vakuutusten myynnissä kasvoivat TyEL:ssä 14 prosenttiin (11 %) ja YEL:ssä 10 prosenttiin (7 %).

”Asiakkaidemme luottamus näkyi sekä hyvinä vakuutusten siirtokierroksina että hyvänä uusmyyntinä. Saimme alkuvuonna yli kaksi tuhatta uutta yritys- ja yrittäjäasiakasta”, Björkman kertoo.

Tulosta työkykypalveluilla

Etera tekee aktiivisesti töitä suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. ”Olemme saaneet hyviä tuloksia aikaan työkykyriskien tunnistamisella ja hallinnalla”, Björkman sanoo.

Asiakasyrityksen tarpeita kartoitettiin alkuvuonna aktiivisesti ja työhyvinvointitoimintaa suunnattiin tulosten perusteella yritysten ja vakuutettujen parhaaksi.

Etera selvitti toukokuussa ammattiin valmistuvien alle 30-vuotiaiden näkemyksiä työelämästä. ”Hyvä johtaminen ja esimiestyö ovat aina olleet tärkeitä asioita, mutta nuorten mielipiteissä ne korostuvat entisestään. Eteran ja muiden työeläkeyhtiöiden täytyy tukea näissä asioissa sekä pieniä että suuria työnantajia”, Björkman toteaa.

Kuntoutujien määrä kasvoi

Ammatillisen kuntoutuksen hakemusmäärät kasvoivat, samoin kuntoutujien määrä. Ammatillisen kuntoutuksen aloitti alkuvuonna 219 vakuutettua (193).

Uusia eläkkeitä Etera myönsi kaikkiaan 3 067 (3 043). Eläkkeitä ja kuntoutuskuluja Etera maksoi 567 miljoonaa euroa (564 milj. €).

Etera vastasi alkuvuonna 140 000 työntekijän (144 000) ja 8 600 yrittäjän (7 307) eläketurvasta. Eläkkeensaajia oli kesäkuun lopussa 139 406 (142 826).

Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Toimitusjohtaja Stefan Björkman, p. 050 63219, stefan.bjorkman@etera.fi

Osavuositulokseen liittyvät graafit

Stefan Björkmanin videokommentti alkuvuodesta

Etera - Tässä ajassa.

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki