Etusivu » Tiedotteet » Talous » Espoon seurakuntayhtymässä tapahtuneesta kavalluksesta käräjäoikeuden tuomio

Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntayhtymässä tapahtuneesta kavalluksesta käräjäoikeuden tuomio

Julkaistu: 05.10.2015 klo 17:25
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon käräjäoikeus antoi tänään tuomionsa Espoon seurakuntayhtymässä tapahtuneesta kavalluksesta. Seurakuntayhtymän viraston entinen työntekijä tuomittiin törkeästä petoksesta yhden vuoden ehdolliseen vankeuteen ja 118 000 euron vahingonkorvauksiin.

Käräjäoikeuden tuomion mukaan seurakuntayhtymän virastossa työskennellyt henkilö kavalsi työnantajalta vuosina 2006–2010 toimistotarvikkeita, pääasiassa postimerkkejä ja postimaksukuoria. Kyseisen henkilön tehtäviin kuului postitustuotteiden tilaaminen, mutta joitakin erittäin paljon tilattuja tuotteita ei tosiasiallisesti käytetty virastossa lainkaan ja osaa vain vähäinen määrä tilattuun nähden.

Työntekijän todettiin käyttäneen hyväksi työnantajan luottamusta ja myös johtaneen laskujen hyväksyjää harhaan toimistotarvikkeiden tarpeen suhteen.  Kavallus tuli esiin vuonna 2010 ilmiannon ja sisäisen tutkinnan kautta. Seurakuntayhtymä teki asiasta rikosilmoituksen poliisille ja kyseisen henkilön työsuhde purettiin.

Seurakuntayhtymässä on tapahtuneen jälkeen tiukennettu tilausten valvontaa, lisätty turvallisuusriskeihin liittyvää koulutusta ja panostettu sisäiseen viestintään.

Käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen, koska tuomitulla henkilöllä on oikeus valittaa siitä.

Espoon seurakuntayhtymän hallintopäällikkö Risto Hämäläinen, 050 350 9595, risto.hamalainen@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.