Etusivu » Tiedotteet » Talous » Ensimmäiset maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet myös Uudellamaalla

Bisnode Finland Oy

Ensimmäiset maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet myös Uudellamaalla

Julkaistu: 07.05.2013 klo 08:30
Julkaisija: Bisnode Finland Oy

Ensimmäiset maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet merkittävästi Suomessa

Ensimmäistä kertaa  maksuhäiriömerkinnän saaneiden yksityishenkilöiden määrä on lisääntynyt huimasti viime vuosien aikana koko Suomessa. Vuonna 2011 ensirekisteröintejä oli 43 248 henkilöllä, mutta vuonna 2012 vastaava luku oli jo  52 589, kasvu vuodessa 21 prosenttia.

Miesten ensirekisteröinnit ovat huomattavasti yleisempiä kuin naisten. Viime vuonna naisten ensirekisteröinnit kasvoivat 19,9 prosentilla ja miesten 22,8 prosentilla.

Sukupuolen lisäksi myös ikä vaikuttaa selvästi maksuhäiriöriskiin.  Maksuhäiriöillisten henkilöiden lukumäärä on kasvanut tasaisesti kaikissa ikäluokissa, mutta huolestuttavin käänne on tapahtunut  viime vuonna  kahdessa ikäluokassa: alle 18-vuotiaiden sekä yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Tilastojen valossa näyttää siltä, että ensimmäiset negatiiviset luottotietomerkinnät tuntuvat kasautuvan runsaimmin juuri näihin kahteen ikäluokkaan - ensirekisteröinnit lisääntyivät alle 18-vuotiaiden keskuudessa 162 prosenttia ja senioreiden keskuudessa peräti 239 prosenttia.

Sama kehitys ensirekisteröinneissä näkyvissä  myös Uudellamaalla

Maksuhäiriömerkinnät ovat yleistyneet myös Uudellamaalla. Vuonna 2011 ensirekisteröinti-ilmoituksen sai 14 426 henkiöä. Maksuhäiriollisten määrän kasvu vain kiihtyi tultaessa seuraavaan vuoteen 2012, sillä viime vuonna Uudellamaalla oli 15 528 henkilöä, joilta löytyi ensimmäistä kertaa merkintä luottotiedoista.

Ensirekisteröintimerkinnät maksuhäiriöissä ovat kasvaneet reippaasti  7,63 prosenttia Uudenmaan alueella verrattaessa vuotta 2011 viime vuoteen.

Uusimaa - uusien yritysten perustamisinto hieman hiipunut, konkurssien määrä tasaantunut

Uudellamaalla merkittiin Kaupparekisteriin viime vuonna 11 937 uutta yritystä.  Uusien yritysten perustamistahti on hieman notkahtanut edellisvuoteen verrattaessa, sillä vuonna 2012 uusia yrityksiä perustettiin  0,81 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2011. Koko Suomessa uusia yrityksiä merkittiin Kaupparekisteriin 2,47 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Uusien yritysten perustamisinto oli maan paras vuonna 2012 Uudellamaalla, samoin kuin vuotta aiemminkin.

Uudellamaalla  asetettiin konkurssiin viime vuonna  661 yritystä, joka on 1,54 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Kärkisijaa tässäkin vertailussa pitää Uusimaa.

Vuonna 2012 koko Suomessa yrityksiä ajautui konkurssiin 1,86 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Korkein luottoluokitus AAA®-Rating

Bisnode on alkuperäisen AAA-yritysreittauksen kehittäjä. Tämä täysin automaattinen luottoluokitusjärjestelmä lanseerattiin Suomessa vuonna 1993. Keräämällä ja analysoimalla järjestelmällisesti toimintaa, taustaa, taloutta ja maksutapaa koskevaa informaatiota se arvioi yrityksen luottokelpoisuutta sekä kykyä selviytyä normaaliin liiketoimintaan liittyvistä velvotteista.

Rating-luokkia on seitsemän. Vaatimuksena korkeimpiin luottoluokkiin pääsemiselle ovat keskimääräistä paremmat talouden tunnusluvut, positiivinen tausta ja maksukäyttäytyminen sekä riittävä toiminnan volyymi.

Uudeltamaalta löytyy merkittävä määrä yrityksiä, jotka ovat olleet yli 10 vuotta yhtäjaksoisesti AAA-luokassa

Tietokannoistamme löytyy Uudeltamaalta 75 yritystä, jotka ovat kuuluneet yhtäjaksoisesti korkeimpaan AAA-luottoluokkaan. Lisäksi seuraavat kymmen Uudenmaan alueen yritystä ovat olleet yhtäjaksoisesti AAA-luottoluokassa vähintään 15 vuotta:

• RemaTipTop OY
• Foto-Väline Oy
• Salmetek Oy
• Thermoplast Oy
• Miragel Oy
• Oy Medifon Ab
• Dapal Oy
• Insinööritoimisto R J Heiskanen Oy
• Tuomaan Kala Oy
• Talman Asennus Oy

Lisätiedot:
Pekka Raitala, Marketing Director
Bisnode Finland Oy
Mobile: +358 500 420347
pekka.raitala@bisnode.fi

Bisnode on johtava digitaalisen yritysinformaation tarjoaja Euroopassa, tarjoten täydellisiä myynnin ja markkinoinninratkaisuja, sekä luotto – ja yritysinformaatiota.