Etusivu » Tiedotteet » Talous » Energiayhtiö Adven ostaa Fortumin Kuusamon voimalaitoksen

Adven Oy

Energiayhtiö Adven ostaa Fortumin Kuusamon voimalaitoksen

Julkaistu: 01.10.2013 klo 12:01
Julkaisija: Adven Oy

Kuusamo 1.10.2013 - Adven ja Fortum ovat sopineet voimalaitoskaupasta, jolla Adven ostaa Fortumilta Kuusamossa sijaitsevan voimalaitoksen. Kauppa on osa energiayhtiö Advenin kasvustrategiaa.

ADVENin tavoitteena on kasvaa vahvasti teollisuuden, palvelusektorin ja yhdyskuntien energiantoimittajana.

Advenin omistukseen tänään siirtyvä Kuusamon voimalaitos on sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitos (CHP, Combined Heat and Power). Laitos tuottaa kaukolämpöä 19 MW ja sähköä 6 MW teholla. Pääpolttoaineina ovat sahanpuru, kuori, hake ja turve.

Voimalaitoksella tuotettava lämpö toimitetaan Kuusamon kaukolämpöverkkoon, jonka omistaa Kuusamon Energia- ja Vesiosuuskunta (EVO). Laitos tuottaa suurimman osan Kuusamon tarvitsemasta kaukolämmöstä. Adven vastaa jatkossa voimalaitoksen toiminnasta kokonaisuudessaan tiiviissä yhteistyössä EVOn kanssa.

-       Tavoitteenamme on jatkuvasti parantaa ja kehittää energiantuotantoamme. Kasvupyrkimyksemme perustuu kykyymme tuottaa asiakkaillemme heidän tarvitsemaansa lämpö-, höyry ja kylmäenergiaa kustannustehokkaasti, vastuullisesti ja ympäristömyönteisesti. Tänään toteutettu kauppa on osa laajaa kehitys- ja kasvusuunnitelmaamme, toteaa Adven Oy:n toimitusjohtaja Jussi Ojanen. Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme Kuusamon osaksi nykyistä laitoskantaamme. Tulemme kehittämään laitoksen tuotantoa entistä kilpailukykyisemmäksi tulevaisuudessa, jatkaa Ojanen.

Adven on luotettavia energiaratkaisuja ja kaukolämpöä toimittava energiayritys. Advenin toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla energia tuotetaan luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Advenin tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, kaasu, sekä sähkö. Adven toimittaa energiaa Suomessa ja Virossa 162 räätälöidyn laitoksen ja 46 kaukolämpöverkon voimin. Advenin liikevaihto vuonna 2012 oli 186 M€. Lisätietoja www.adven.fi.