Etusivu » Tiedotteet » Talous » Energiateollisuus ry: Sähkön tuotantotuet johtavat energiajärjestelmän umpikujaan

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 04.11.2015 klo 12:56
Julkaisija: Energiateollisuus ry

YLE on tänään uutisoinut Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Matti Liskin tutkimuksesta, joka käsittelee valtioiden tukeman tuulivoiman vaikutusta pohjoismaisiin sähkömarkkinoihin. Professori Liskin mukaan vaarana on, että pitkällä aikavälillä kehitys johtaa välttämättömien investointien tyrehtymiseen ilman valtioiden tukea.

Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarisen mukaan professori Liskin esiin nostama huoli on aiheellinen. Jo nyt Euroopassa on nähty, miten massiiviset tukijärjestelmät ovat rapauttaneet markkinoiden toimivuuden. Monet markkinaehtoiset investoinnit ovat tulleet kannattamattomiksi ja valtaosa tuotantoinvestoinneista perustuu jo nyt Euroopassa erilaisiin poliittisiin tukijärjestelmiin.

Liskin tutkimuksessa on arvioitu, että tuulivoiman tukijärjestelmät voisivat laskea sähkön hintaa markkinoilla yhtä paljon tai jopa enemmän, kuin tukijärjestelmän aiheuttamat kustannukset olisivat.

Samanlaisia tutkimustuloksia on esitetty aiemminkin mm. Saksan ja Tanskan osalta. Käytännön kokemukset ovat kuitenkin osoittaneet, että uusiutuvan energian tukijärjestelmät ovat tulleet sekä sähköasiakkaille että kansantalouksille varsin kalliiksi. Saksassa ja Tanskassa sähkön hintatasot ovat EU-maiden korkeimmat, peräti kaksinkertaiset Suomeen verrattuna.

Ongelmana teoreettisissa tutkimuksissa on usein, että niissä ei ole otettu huomioon tukijärjestelmien tai muiden poliittisten toimien pidempiaikaisia vaikutuksia markkinoiden ja tuotantorakenteen muuttumiseen eikä näistä aiheutuviin hinta- ja kustannusmuutoksiin.

Naukkarinen pitää tärkeänä, että laaja-alaista tutkimusta ja keskustelua sähkömarkkinoiden toimivuudesta ja erilaisten ratkaisujen vaikutuksista markkinoiden toimintaan ja sähkön hintaan jatketaan.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60 772