Etusivu » Tiedotteet » Talous » EMBARGO MA 24.2. klo 15: Säästötoimet on aloitettava ympäristölle haitallisista tuista

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 20.02.2014 klo 12:49
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomi jakaa vuosittain mahdollisesti yli neljän miljardin arvosta ympäristölle haitallisia tukia. Ongelma ei kosketa pelkästään Suomea vaan se on maailmanlaajuinen. Euroopan unionissa esimerkiksi liikenteen haitalliset tuet ovat 150 miljardin euron luokkaa, ja maailmassa tuetaan fossiilisia polttoaineita jopa 1,4 biljoonalla eurolla.

Suomen luonnonsuojeluliitto julkistaa maanantaina 24.2. klo 15.00 kattavan selvityksen kestävälle kehitykselle haitallisista tuista. Selvitys sisältää myös toimenpide-ehdotuksia päättäjille.

Haitalliset tuet kestävän kehityksen esteinä -seminaarin avaa ympäristöministeri Ville Niinistö. Tilaisuudessa esiintyy myös Euroopan ympäristöpolitiikan instituutin (IEEP) tutkija Sirini Withana, joka on erikoistunut EU:n tukiuudistuksen mahdollisuuksiin.

Seminaarin paneelikeskusteluun osallistuu eurovaaleissa ehdokkaina olevia kansanedustajia lähes jokaisesta eduskuntapuolueesta.

Luonnonsuojeluliitto korostaa aiheen ajankohtaisuutta maaliskuisen kehysriihen ja hallituksen leikkauspäätösten kynnyksellä.

"Hallituksen valmistautuessa kehysriiheen tuntuisi luontevalta, että säästötoimet aloitettaisiin haitallisista tuista sen sijaan, että ne kohdistetaan julkisen talouteen tai ansiotuloverotuksen korotuksiin", Luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen toteaa.

"Haitallisten tukien mittakaava ja vaikutusten laajuus on tuotava päättäjien tietoon ja julkiseen keskusteluun. Tukipolitiikassa on ilmastonmuutoksen ja ympäristön tilan heikkenemisen ohella kyse myös Suomen ja EU:n politiikan johdonmukaisuudesta sekä kehitysmaiden oikeudesta kestävään kehitykseen", sanoo selvityksen laatinut hankekoordinaattori Titta Lassila Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Haitalliset tuet kestävän kehityksen esteinä -seminaari

Lisätiedot:

• Titta Lassila, hankekoordinaattori, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 040 748 7014
  • Eero Yrjö-Koskinen, toiminnanjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 050 347 8778

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto