Etusivu » Tiedotteet » Talous » Elenia vahvasti mukana kampanjassa muistuttamassa sähköjohtojen vaaroista

Elenia

Elenia vahvasti mukana kampanjassa muistuttamassa sähköjohtojen vaaroista

Julkaistu: 15.05.2012 klo 12:00
Julkaisija: Elenia

"Tiedä ennen kuin toimit!" on teemana tänään käynnistyneessä kampanjassa, joka nostaa esille turvallisuuden avainasiat sähköjohtojen läheisyydessä työskenneltäessä. Kampanjassa on mukana kaikkiaan kymmenen yritystä ja organisaatiota. Myös Elenialle turvallisuus on ykkösasia.

Kaksivuotisen kampanjan tavoitteena on muistuttaa sähköjohtojen lähellä työskentelyn turvaohjeista mm. maanrakennus-, maanviljelys- ja puunkaatotöissä. Kohderyhmät kuluttajista ammattilaisiin pyritään tavoittamaan käyttäen useita eri kanavia internetistä erilaisiin ryhmille järjestettäviin koulutustilaisuuksiin.

Kampanja sisältää sekä herättävää että tietoa antavaa ja syventävää aineistoa. Kampanjan nettisivuille osoitteeseen www.hengenvaara.fi on koottu pysäyttäviä videoita, turvaohjeita sekä aihetta taustoittavia artikkeleita. Lisäksi kampanja-aineistoon kuuluu ammattilaisille suunnattua koulutusmateriaalia sekä taskuun mahtuva turvallisuusesite.

Sähköjohtojen läheisyydessä ja johtoaukealla on sallittua liikkua ja työskennellä tavanomaisilla maa- ja metsätalouskoneilla. Johdon ja etenkin pylväsrakenteiden läheisyydessä on kuitenkin syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Voimajohdolle aiheutettu pieneltäkin tuntuva vaurio saattaa johtaa vakaviin seurauksiin. Työkoneen tai sen osan osuminen voimajohtoon voi myös aiheuttaa hengenvaaran. Vaaratilanteet liittyvät niin ilmajohtoihin kuin kaapeleihin.

Elenia Verkko Oy:n (entinen Vattenfall Verkko Oy) turvallisuuspäällikkö Markku Vänskä , yksi kampanjan suunnittelijoista, pitää erittäin tarpeellisena, että sähköverkon turvallisuus nostetaan esille.

- On erittäin tärkeää, että opastamme sähköjohtojen lähellä työskenteleviä tiedostamaan riskit ja ottamaan huomioon turvaetäisyydet, Vänskä korostaa.

Myös Elenian verkkoalueella alueella tapahtuu vuosittain ulkopuolisten aiheuttamia vaurioita sähköverkossa.

- Yleisimpiä näistä ovat puun kaato johdoille, työkoneen osuminen johtoon tai maakaapeleiden katkaiseminen kaivurilla. Muutamissa tapauksissa tekijä on saanut sähköiskun ja tilanteen riskit ovat olleet vakaviakin. Läheltä piti-tilanteita sattuu vuosittain lukuisia, Vänskä kuvaa vaaratilanteita.

- Vaurioista ja tapaturmista aiheutuu myös merkittäviä kustannuksia sekä tekijälle, vakuutusyhtiöille että sähköyhtiölle. Tilanteet johtavat lähes poikkeuksetta myös sähkökatkoihin, ja näin niistä aiheutuu haittaa asiakkaillemmekin, Vänskä muistuttaa.

Elenian tavoitteena on nolla tapaturmaa työskenneltäessä sähköjohtojen läheisyydessä. – Mottoni onkin, että turvallisuus ei synny itsestään, vaan sen eteen on tehtävä töitä joka päivä yhdessä!

Kampanjassa ovat mukana Elenia Verkko Oy, Energiateollisuus ry, EPV Alueverkko Oy, Fingrid Oyj, Fortum Sähkönsiirto Oy, Helen Sähköverkko Oy, Infra ry, itäsuomalaisten sähköyhtiöiden yhteenliittymä, Tukes ja Vantaan Energia Sähköverkot Oy.

Turvallisuuspäällikkö Markku Vänskä, Elenia Verkko Oy, gsm. 0400 122 260

Elenia Oy palvelee 410 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta Pohjois-Uudellamaalla, Päijät-ja Kanta-Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta. Rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Olemme edelläkävijä älykkään sähköverkkopalvelun kehittäjänä. Tavoitteemme on edistää Suomen sähkömarkkinoiden toimintaa ja varmistaa sähköntoimitus kaikissa olosuhteissa.

Elenia Lämpö Oy tarjoaa asiakkaidensa tarpeisiin ympäristömyönteisiä, vaivattomia ja kilpailukykyisiä lämmitysratkaisuja. Tuotamme kaukolämpöä ja sähköä sekä myymme ja jakelemme kaukolämpöä ja maakaasua. Varmistaaksemme asiakkaillemme luotettavan lämmön toimituksen uudistamme ja ylläpidämme verkostojamme sekä tuotantolaitoksiamme säännöllisesti. Kehitämme toimintaamme kasvattamalla edelleen kotimaisten polttoaineiden osuutta tuotannossamme ja parantamalla energiatehokkuuttamme. Toiminta-alueemme ovat Häme, Keski-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Heinola.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki