Etusivu » Tiedotteet » Talous » Elematicilta Valko-Venäjälle huippumoderni elementtitehdas

Elematic Oy

Elematicilta Valko-Venäjälle huippumoderni elementtitehdas

Julkaistu: 17.06.2013 klo 09:02
Julkaisija: Elematic Oy

Euroopan investointituotekauppa takkuaa, mutta idässä riittää vetoa - Elematic toimittaa Valko-Venäjälle huippumodernin elementtitehtaan

Rakennusteollisuuden investointien hyytyminen on kiristänyt tunnelmia Euroopassa, mutta suomalainen Elematic Oy Ab tekee virkistävän poikkeuksen. Yritys on löytänyt vientikaupalleen uutta nostetta Venäjän suunnasta. Parhaillaan yritys valmistaa Valko-Venäjälle toimitettavaan betonielementtitehtaaseen koneita ja linjoja.

Minskiin toimitettavan täydellisen betonielementtitehtaan kaupan arvo on noin 9 miljoonaa euroa. Kesällä 2014 valmistuva tehdas sisältää tarvittavan koneiston ja teknologian kaikkien talonrakentamiseen tarvittavien elementtien valmistamiseen. ”Uudessa tehtaassa voidaan valmistaa niin ontelolaattaa, julkisivuelementtejä kuin runkorakenteitakin. Siinä on valulinjastojen lisäksi myös raudoittamo, betoniasema ja muottien varustelujärjestelmä sekä tuotannonhallinnan tietojärjestelmät – käytännössä kaikki, mitä kokonaisvaltaiseen elementtituotantoon tarvitaan. Tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti kipuaa jopa 150 000 m2:n rakennusalaan”, kertoo Elematicin myyntijohtaja Petri Vesa.

Uusi tehdas on teknologisesti erittäin edistyksellinen. Elematicin ratkaisut on jaettu kolmeen eri teknologiatasoon, ja nyt tekeillä oleva tehdas edustaa kaikkein automatisoiduinta EDGE-tasoa. Uusi tehdas tuleekin olemaan poikkeuksellisen moderni Valko-Venäjän elementtitehtaiden joukossa.

Betonielementtitehtaan ostanut rakennusliike OOO ”Sovremennye betonnye konstruktsii” kuuluu Zdanovichi Trade House –nimiseen yhtiöön, joka tavoittelee uuden tehtaan myötä tehoja omaan kokonaisvaltaiseen tuotantoonsa. Yrityksen ensisijaisena tarkoituksena on käyttää tehtaan tuotanto omien rakennusprojektiensa elementtien valmistamiseen.

Virkeimmät markkinat kehittyvissä maissa ja Venäjällä

95 % Elematicin tuotannosta menee vientiin. Talouden taantuma on hiljentänyt investointeja länsimaissa, mutta kehittyvillä markkinoilla nopean ja laadukkaan rakentamisen ratkaisuille on kysyntää.

”Intia, Kiina, Afrikka nopea kaupungistuminen luo näissä maissa painetta kokonaisten uusien kaupunginosien rakentamiseen. Siihen betonielementtiratkaisut ovat usein laadukkain ja tehokkain vaihtoehto. Myös Itä-Euroopan maiden kehittyminen näkyy rakentamisen volyymissa. Lähiaikoina olemme tehneet useita merkittäviä tuotantolinja- ja tehdaskauppoja Venäjälle ja venäjänkielisiin maihin. Tämä toimitus on jo kolmas mittava tehtaanlaajuinen toimitus Valko-Venäjälle kolmen viime vuoden aikana ja vahvistaa edelleen asemaamme maan johtavana elementtiteknologia toimittajana”, Vesa toteaa.

Lisätietoja: Petri Vesa, myyntijohtaja, p. +358 40 5670317, petri.vesa@elematic.com

www.elematic.com

Suomalainen Elematicn Oy Ab on maailman johtava betonielementtitehtaiden ja  tuotantolinjojen toimittaja. Elematicin liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa, josta viennin osuus on 95 %. Yritys työllistää noin 200 ihmistä. Elematicilla on omat myyntikonttorit USA:ssa, Saksassa, Kiinassa, Venäjällä ja Arabiemiirikunnissa, jälleenmyyjiä on yli 20 maassa. Suomessa Elematicin toimipisteet sijaitsevat Akaan Toijalassa, Valkeakoskella, Riihimäellä ja Nastolassa. Elematicin toiminta on vakaalla pohjalla: yli 50 toimintavuoden aikana on laitteita toimitettu 100 eri maahan, kaikkiin maanosiin. Laaja asiakaskunta on taannut jatkuvan vakaan ja kannattavan liiketoiminnan. Yrityksellä on sertifioitu ISO 9001 -laatujärjestelmä ja henkilöstön kehittämisen kansainvälinen laatusertifikaatti Investor in People. www.elematic.com