Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eläkeiän nostosta saa ja pitää keskustella

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry

Eläkeiän nostosta saa ja pitää keskustella

Julkaistu: 01.03.2012 klo 16:00
Julkaisija: Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry kannustaa koko Suomea keskustelemaan rohkeammin eläkejärjestelmän kestävyydestä. Akavan esittämät tavoitteet työllisyysasteen nostosta ja työelämän laadun kehittämisestä ovat kannatettavia mutta ne eivät yksinään riitä huolehtimaan siitä perinnöstä, jonka nykyiset työikäiset jättävät tuleville sukupolville.

- Eläkejärjestelmän pitää turvata sekä nykyiset eläkkeet että tulevien sukupolvien eläkkeet. Ihmisten pitää pystyä luottamaan järjestelmään, vaatii Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n puheenjohtaja Elina Moisio - Nyt tilanne ei ole kaikilta osin tämä. Nuoremmilla ikäpolvilla ei riitä uskoa eläkkeiden riittävyyteen, hän jatkaa.

- Järjestelmä takaa tällä hetkellä suurten ikäluokkien ansaitut eläkkeet, täydentää liiton toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen. - Hyvä niin, mutta järjestelmän kestävyyden vuoksi uudistuksia on tehtävä lähivuosina.

Tästä syystä Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen mielestä myös vanhuuseläkeiän nostosta käytävälle keskustelulle on paikkansa. Liitto kehottaakin käymään keskustelua avoimesti ja rohkeasti. Vastuuta eläkkeistä ei voi siirtää suurilta ikäluokilta tuleville sukupolville. Järjestelmästä täytyy niin työnantajien kuin palkansaajienkin kantaa vastuunsa.

Työuria on pidennettävä niiden molemmista päistä. Työhyvinvointi on avain työssä jatkamiseen. Kun panostetaan työhyvinvointiin, on eläköitymisiän nousu edes teoriassa mahdollinen. Myös opintoihin pääsyä on nopeutettava. Opinnoista työelämään siirtymistä voidaan joustavoittaa hyvillä työelämävalmiuksilla, joita on kehitettävä kaikessa koulutuksessa. Tarvitaan lisää oppia työn hakemisesta ja työelämän pelisäännöistä. Maisterikaan ei ole mestari valmistuessaan.

puheenjohtaja Elina Moisio p. 040 5755 988

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 3414 677

viestintäpäällikkö Kati Ahtiainen p. 050 3013 998

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (1.3.2012 alkaen) on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka edustaa eri yhteiskunta-alan tutkinnon suorittaneita tai alaa opiskelevia sekä yhteiskunnallisilla aloilla työskenteleviä korkeakoulutettuja. Liiton jäsenet työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Jäsenmäärä kasvaa voimakkaasti ja on lähes 11 500. Liiton entinen nimi on Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Lisätietoja liitosta löydät osoitteessa www.sval.fi (ja myöhemmin www.yhteiskunta-ala.fi).