Kun virtuaalitodellisuuspelit saapuivat ensimmäistä kertaa markkinoille 90-luvun alkupuolella, olivat ne monelle pettymys. Nyt reilun 20 vuoden jälkeen VR (virtual reality) elää uutta nousukautta. Viihde- ja pelialan lisäksi teknologiaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää myös muilla yhteiskunnallisesti merkittävillä osa-alueilla. Yksi lupaavimmista osa-alueista on lääketiede.
Uutta nousukautta elävä virtuaalitodellisuus (VR) on ollut viime kuukausina esillä etenkin uusien laite- ja sovellusjulkaisujen kautta.
Liikehdintää tapahtuu tällä hetkellä monella saralla. Viime kuukausina odotettuja laitetoimituksia kuluttajille ovat aloitelleet muun muassa Oculus ja HTC. Samsung puolestaan esitteli muutama kuukausi sitten omaa Gear VR:nsä Barcelonassa järjestetyssä Mobile World Congressissa. Viime vuoden lopulla otsikoihin nousi islantilaisyritys Sólfar, jonka Everest VR -kokemusdemossa käyttäjä voi kokeilla, miltä Mount Everestillä liikkuminen tuntuu.
”Virtuaalitodellisuusteknologia on ottanut merkittäviä harppauksia siitä, kun se ensimmäisen kerran nousi monen tietoon 90-luvun alussa. Suurimman huomion tähän mennessä ovat saaneet pelit ja erilaiset kokemukset. Aika lienee kypsä nyt myös sille, että voidaan miettiä, millaisia yhteiskunnallisia hyötyjä teknologialla voidaan saada aikaan”, kertoo Reaktorin virtuaalitodellisuusasiantuntija Johannes Koski.
Koski viittaa erityisesti terveydenhoitoalaan, jonka tiimoilta Reaktor on tehnyt muutamia kokeiluja viime viikkojen aikana. Koski kertoo yrityksen työntekijöiden luoneen virtuaalisia 3D-malleja lääkärien ottamien tietokonetomografiakuvien pohjalta tutkiakseen, mihin teknologia pystyy tänä päivänä.
”Kuvien avulla olemme voineet mallintaa virtuaalisen 3D-mallin esimerkiksi työntekijämme jalasta, jota voi katsella tähän tarkoitukseen luodussa virtuaalisessa tilassa. Käytännössä käyttäjä voi käännellä jalkaa mielensä mukaan, liikkua sen ympärillä ja esimerkiksi poistaa siitä kerroksia”, Koski selittää.
Kokeilu on saanut positiivisen vastaanoton myös terveydenhoidon ammattilaisilta. Reaktorin kanssa mallin käyttökelpoisuutta pohtinut testiryhmä näki VR-mallintamisen hyödylliseksi muun muassa leikkausten suunnittelussa sekä kompleksin anatomian hahmottamisessa.
“Esimerkiksi erittäin kuluneen selkärangan kolmiulotteisen kaareutumisen ja anatomiset maamerkit voi hahmottaa virtuaalitodellisuuslaseilla paremmin kuin tietokoneen näytöltä. Tällöin tulee vähemmän yllätyksiä itse leikkauksessa, kun on tilanne päällä. Lisäksi nivelen sisäisten pirstalemurtumien murtumakappaleiden ulottuvuuksien hahmottaminen ja tarkastelu olisi VR:llä helppoa ja luultavasti hyödyllistä”, sanoo ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Eppu Sainio.
“VR voisi olla hyvä lisä kuvantamispalveluihin auttamaan lääkäreitä hahmottamaan kompleksia anatomiaa ja patologiaa. Lisäksi tietokonetomografiakuvista saa helposti yksityiskohtaisen VR-mallin”, sanoo radiologi Antti Pitkänen.
Virtuaalisten mallien etuna nähtiin niiden nopea käytettävyys suhteessa fyysisiin mallikappaleisiin.
”VR-mallia voi katsoa melkein välittömästi kuvauksen jälkeen toisin kuin fyysistä 3D-tulostetta, jonka toimituksessa kestää tunneista päiviin. VR voi vähentää printattujen mallien tarvetta ja tuoda kustannus- ja aikasäästöä”, toteaa hammaslääketieteen lisensiaatti Janne Friman.
Reaktorin tekemää 3D-jalkaa voi katsoa tarkemmin täältä.
Lisätiedot:
Johannes Koski
Virtuaalitodellisuusasiantuntija, Reaktor
Puh.: +358 40 7331337
S-posti: [email protected]
Jani Hellström
Viestinnän asiantuntija, Reaktor
Puh.: +358 400 272515
S-posti: [email protected]
Reaktor on teknologiayritys, joka auttaa asiakkaitaan kasvamaan digitaalisessa maailmassa. Asiakkaitamme ovat mm. Finnair, Supercell, HBO ja Michael Kors. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingin lisäksi Tokiossa ja New Yorkissa. Lisätietoja osoitteessa http://reaktor.com
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1