Etusivu » Tiedotteet » Talous » Cramo tukee nuorten teknologiataitoja sponsoroimalla ohjelmointikurssin suomalaislukioon

Cramo

Julkaistu: 16.08.2016 klo 08:30
Julkaisija: Cramo

Cramo uskoo, että teknologiataidot ovat rakennusalalla vuosi vuodelta tärkeämpiä, ja siksi yhtiö haluaa varmistaa, että myös alalle siirtyvillä nuorilla on riittävät valmiudet selvitä digitalisoituvassa työelämässä. Tätä tukeakseen Cramo Finland Oy sponsoroi 38 tunnin pituisen Mehackitin ohjelmointikurssin Helsingin kielilukioon.

Rakennuskonevuokraamo Cramo kehittää jatkuvasti omaa toimintaansa vastaamaan entistä paremmin asiakkaidensa muuttuvia tarpeita. Yhtiö haluaa toimia vuokrausalan esikuvana myös uuden teknologian ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisessä.

– Uuden teknologian ja digitaalisuuden rooli kasvaa kaikilla toimialoilla, eikä rakennusteollisuus ole tässä poikkeus. Rakennusala on digitalisoitumisen osalta vielä lapsenkengissä, mutta tulevaisuus näyttää valoisalta. Digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii kuitenkin paljon uutta osaamista, jota haluamme olla mukana tukemassa, sanoo Cramo Finlandin viestintäpäällikkö Maiju Nupponen.

Kurssin toteuttaa vuonna 2014 perustettu suomalainen startup-yritys Mehackit. Mehackitin lukiokurssin kautta 16–18-vuotiaat pääsevät tutustumaan teknologian mahdollisuuksiin ja saavat ymmärrystä heitä ympäröivästä alati teknologisoituvasta maailmasta. Mehackit-kursseilla päästään rakentamaan omia projekteja sekä ohjaajan avustamana että omaan tahtiin tekemällä.

– Aiemmista kursseista saatu palaute on ollut todella positiivista. Monissa kouluissa on koettu, että meidän kurssimmeovat olleet oppilaille sopiva tapa tutustua teknologiaan, sanoo Mehacikitin perustaja ja toimitusjohtaja Henrietta Kekäläinen.

Kursseilla paitsi oppilaat, myös vastuuopettaja pääsevät tutustumaan luovaan ohjelmointiin uudesta näkökulmasta. Mehackitin materiaalit ovat ilmaisia ja koulu voi halutessaan käyttää niitä myöhemmin itsenäisesti.

– Ensi keväänä järjestettävä Johdatus luovaan ohjelmointiin Processingilla -kurssi tarjoaa lukiolaisille mahdollisuuden tutustua ohjelmoinnin maailmaan kuvataiteen oppiaineen kontekstissa. Opiskelijat saavat kurssilla kosketusta ohjelmointiin ilmiönä ja kehittävät samalla digivalmiuttaan. Kurssin myötä mahdollistuu myös merkityksellinen sidosryhmätoiminta: opiskelijat saavat kontaktin kurssin sponsoroivaan Cramoon, toteaa kurssin vastuuopettaja Erika Perttuli-Borobio Helsingin kielilukiosta.

Koulut ja muut kursseja järjestävät tahot maksavat Mehackitille ohjatuista kursseista. Mehackit ei ole julkisrahoitteinen organisaatio. Yritystukijat auttavat saamaan kursseja kouluihin, joihin kurssien tulo olisi muuten hitaampaa tai vaikeampaa.

– On hienoa, että Cramo lähti mukaan tukemaan Mehackitin toimintaa ja mahdollisti lukiokurssin järjestämisen, Kekäläinen sanoo.

Cramo Finland Oy

Maiju Nupponen, viestintäpäällikkö

GSM 050 361 2314, sähköposti maiju.nupponen@cramo.com

OSG Viestintä