Etusivu » Tiedotteet » Talous » CHECK POINTIN RAPORTTI: VALTAOSASSSA YRITYKSISTÄ OLI VÄHINTÄÄN YKSI MOBIILILAITTEIDEN TIETOTURVAAN LIITTYVÄ VAARATILANNE VIIME VUONNA

Julkaistu: 24.04.2013 klo 13:45
Julkaisija: Check Point Software Technologies Finland Oy

Matkapuhelimien ja muiden mobiililaitteiden tietoturvaan liittyvät hätätilanteet tulivat myös kalliiksi. Joka toinen tutkimuksessa mukana ollut yritys menetti tällä tavoin yli 75 000 euroa.

HELSINKI – 11. kesäkuuta 2013 Yritysten tietoturvaratkaisujen kansainvälinen markkinajohtaja Check Point® Software Technologies Ltd. on julkistanut järjestyksessä toisen mobiililaitteiden tietoturvaa koskevan tutkimusraporttinsa. Sen mukaan valtaosassa mukana olleista yrityksistä (79%) oli viime vuoden aikana mobiilin tietoturvaan liittyvä vaaratilanne. Välikohtausten kustannukset nousivat merkittäviksi: 16 prosentissa yrityksistä kulut olivat yli 400 000 euroa ja 42 prosentissa yli 75 000 euroa.

The Impact of Mobile Devices on Information Security -raportti löytyy kokonaisuudessaan täältä:

Älypuhelimet, tablettitietokoneet ja muut kannettavat laitteet aiheuttavat harmaita hiuksia yritysten tietoturvasta vastaaville. Tärkeää ja arkaluontoista tietoa on liiankin helppoa kuljettaa mukana, hukata ja vuotaa. Kalliita yllätyksiä on tullut omien laitteiden työkäytön (BYOD, Bring Your Own Device) yleistymisen myötä entistä useammin. Silti työhön liittyvien aineistojen säilyttäminen kannettavilla laitteilla ei suinkaan ole vähenemässä, vaan yleistyy edelleen.

Check Pointin raporttiin haastateltiin lähes 800 yritysmaailmassa toimivaa tietotekniikan ammattilaista Yhdysvalloissa, Kanadassa, Englannissa, Saksassa ja Japanissa. Tärkeimmät tulokset:

• Omien laitteiden yrityskäyttö yleistyy edelleen – Yrityksistä, joissa omien puhelinten ja muiden kannettavien laitteiden käyttö on sallittua, valtaosassa (96 %) yritysverkkoon omilla laitteilla kytkeytyvien käyttäjien määrä on kasvusuunnassa. Melkein puolessa näistä yrityksistä (45 %) omien laitteiden käyttö on vähintään viisinkertaistunut kahdessa vuodessa.
  • Tietoturvan riskit toteutuvat ja tulevat kalliiksi kaiken kokoisissa yrityksissä – Yli puolet (52 %) isoista, yli tuhannen työntekijän yrityksistä kertoo, että mobiiliin tietoturvaan liittyvät vaaratilanteet ovat tulleet maksamaan heille yli 400 000 euroa viime vuoden aikana. Pienistä ja keskisuuristakin yrityksistä melkein joka toinen (45 %) raportoi, että mobiilin tietoturvan riskien toteutuminen rokotti heitä yli 75 000 eurolla.
  • Käyttöjärjestelmistä eniten ongelmia aiheutti Android – Noin puolet (49 %) yrityksistä katsoi, että eniten tietoturvaongelmia aiheuttivat Android-laitteet. Vertailukohtana olivat Apple, Windows Mobile ja Blackberry. Vielä viime vuonna vain 30 % vastaajista piti Androidia ongelmallisimpana käyttöjärjestelmänä.
  • Yritysten tietohallinto ei ulotu mobiililaitteisiin – Huonoista kokemuksista huolimatta 63 prosenttia yrityksistä ei valvo omilla laitteilla olevaa yrityksen aineistoa mitenkään, ja 93 prosenttia kertoo, että omien laitteiden käyttöön liittyvän ohjeistuksen luominen ja noudattaminen on haasteellista.
  • Yhä useammalla mobiililaitteella on asiakastietoja - Yli puolet (53 %) kyselyssä mukana olleista yrityksistä raportoi, että henkilöstön mobiililaitteilla on myös arkaluontoista asiakastietoa. Viime vuonna vastaava luku oli 47 %.

”On selvää, että omien laitteiden yrityskäytön, älypuhelimissa käytettävien sovellusten ja pilvipalvelujen räjähdysmäinen yleistyminen ovat tehneet sekä pienten että isojen yritysten tietoturvasta huolehtimisesta entistä työläämpää. Tehokas mobiilin tietoturvan strategia suojaa yrityksen tärkeät tiedot laitteesta riippumatta. Pääsyn yrityksen verkkoon ja sovellusten käytön tulee olla valvottua kaikissa olosuhteissa. Yhtä tärkeää on henkilöstön koulutus, koska huolimaton henkilöstö voi aiheuttaa yhtä pelottavia tuhoja kuin kyberrikolliset konsanaan", sanoo Check Point Software Technologies Finland Oy:n maajohtaja Jukka Saarenmaa.

Check Point on tarjonnut yrityksille mobiilin tietoturvan palveluja jo yli 12 vuoden ajan. Check Point Mobile Access Software Blade on tietoturvasovellus, joka tarjoaa helpon ja turvallisen tavan kytkeytyä yritysverkkoon älypuhelimelta, tabletilta tai kannettavalta tietokoneelta.

Lisätietoja Check Pointin tietoturvatekniikasta: http://www.checkpoint.com/products/index.html#endpoint

Check Point Software Technologies Finland Oy, maajohtaja Jukka Saarenmaa, p. 040 744 9531, jukka.saarenmaa@checkpoint.com

Check Point Software Technologies Ltd.
Check Point Software Technologies Ltd. (www.CheckPoint.com) on maailman johtava internetin turvallisuuden asiantuntija, joka tarjoaa asiakkailleen tinkimättömän suojan kaikenlaisia tietoturvauhkia vastaan vähentäen tietoturvan monimutkaisuutta ja alentaen sen kokonaiskustannuksia. Check Point on ollut alan edelläkävijä patentoituun tekniikkaan perustuvasta Firewall-1-palomuuuristaan lähtien. Tällä hetkellä Check Point kehittää innovaatioita Software Blade -arkkitehtuurin pohjalta tarjoten joustavia ja yksinkertaisia ratkaisuja, jotka voidaan räätälöidä vastaamaan täsmällisesti minkä tahansa organisaation turvallisuustarpeita. Check Point on alan ainoa palveluntarjoaja, joka ylittää teknologian ja näkee turvallisuuden liiketoimintaprosessin osana. Check Point 3D Security turvaa yrityksen tietovarannot yhdistämällä ainutlaatuisella tavalla ihmiset ja tietoturvakäytännöt sekä niiden valvonnan. Näin tietoturvatoiminnot saadaan vastaamaan organisaation liiketoiminnan tarpeita. Check Pointin asiakkaina on kymmeniä tuhansia eri kokoisia yrityksiä, mukaan lukien kaikki Fortune- ja Global 100 -yritykset. Check Pointin palkitut ZoneAlarm-ratkaisut suojaavat miljoonia kuluttajia tietomurroilta, vakoiluohjelmilta ja identiteettivarkauksilta.