Etusivu » Tiedotteet » Talous » Avanaden tutkimus: Älykkäillä teknologioilla huomattavia parannuksia liikevaihtoon, asiakaskokemukseen ja työtyytyväisyyteen

Avanade

Julkaistu: 02.05.2016 klo 08:00
Julkaisija: Avanade

Digitaalisen työn kehittyminen synnyttää uusia rooleja ja kouluttautumismahdollisuuksia. Yritysjohdon on huomioitava älykkään teknologian käytöstä nousevat eettiset kysymykset.

Helsinki – 2.5.2016: Avanaden tuore tutkimus osoittaa, että suurin osa yritysjohtajista on investoinut älykkäiden teknologioiden käyttöön työpaikoilla ja saa jo niistä myös liiketoimintahyötyjä. Merkittävä syy älyteknologioiden käyttöönotolle on liikevaihdon kasvu – yritys- ja IT-johtajat odottavat teknologioiden siivittävän liikevaihdon jopa 33 prosentin kasvuun seuraavan viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi yritykset arvelevat lisäkouluttavansa nykyisiä työntekijöitään, luovansa uusia rooleja ja organisoivansa yritysrakenteensa uudelleen, kun jopa 20 prosenttia nykyisistä työtehtävistä muuttaa muotoaan.

Älykkäillä teknologioilla tarkoitetaan teknologioita – kuten verkkoon liitettyjä laitteita, puettavia laitteita ja älykästä automaatiota – joiden avulla tietokoneet tai muut koneet voivat tehdä työtä tai päätöksiä, joihin on perinteisesti tarvittu ihmistä.

”Älykkäiden teknologioiden käyttöönoton voi nähdä uhkana, mutta todellisuudessa menestyvät organisaatiot tekevät niillä jo tulosta ja suunnittelevat seuraavia investointeja älyteknologiaan”, sanoo Avanade Suomen innovaatiojohtaja Johanna Juuvinmaa. ”Me uskomme, että älyteknologiat voivat tehdä digitaalisesta työpaikasta inhimillisemmän sekä auttaa organisaatioita hankkimaan ja pitämään palkkalistoillaan juuri niitä osaajia, joita ne tulevaisuudessa tarvitsevat.”

Tutkimuksessa esiin nousseita havaintoja:

• 63 prosenttia yrityksistä on jo saanut merkittävää hyötyä investoinneistaan älyteknologiaan. Näitä hyötyjä ovat muun muassa kasvanut liikevaihto sekä parantunut asiakaskokemus ja työtyytyväisyys.
  • 92 prosenttia vastaajista uskoo, että organisaatioiden on helpompi houkutella ja pitää palkkalistoillaan huippuosaajia lisäämällä älykkäiden teknologioiden käyttöä.
  • 73 prosenttia vastaajista sanoi organisaationsa tarvitsevan uudenlaista osaamista, kun älyteknologiat otetaan työskentelemään ihmisten rinnalle. Suurimmat osaamistarpeet ovat ongelmanratkaisussa (61 prosenttia), datan keräämisessä ja analysoinnissa (59 prosenttia), kriittisessä ajattelussa (51 prosenttia) ja yhteistyössä (51 prosenttia).
  • 60 prosenttia uskoo, että älykkäät teknologiat tulevat olemaan avainasemassa asiakaskokemuksen tukemisessa (60 prosenttia) sekä potentiaalisten asiakkaiden (60 prosenttia) ja tyytymättömien asiakkaiden (49 prosenttia) tunnistamisessa.
  • 78 prosenttia johtajista arvioi, ettei heidän organisaationsa ole huomioinut riittävästi lisääntyvän älyteknologioiden käytön mukanaan tuomia eettisiä kysymyksiä työpaikalla.

Ei vielä valmista: Digitaalisen työn kehitys nostaa esiin digietiikan kysymyksiä
Älykkään teknologian käyttöönoton edut ovat selkeitä ja houkuttelevia, mutta erityisesti ylin yritysjohto painiskelee älyteknologioiden mukanaan tuomien eettisten kysymysten kanssa. Yritys- ja IT-johtajista 78 prosenttia arvioi, ettei heidän organisaationsa ole huomioinut riittävästi lisääntyvän älyteknologioiden käytön mukanaan tuomia eettisiä kysymyksiä työpaikalla. Suunta on kuitenkin selvä, sillä valtaosa kohdistaa jopa kymmenen prosenttia IT-budjetistaan älyteknologiaan seuraavan viiden vuoden aikana.

”Älyteknologioiden yleistyessä organisaatiot joutuvat ratkaisemaan entistä haastavampia eettisiä kysymyksiä”, Juuvinmaa jatkaa. ”Digitaalisten palveluiden tarjoajat hyödyntävät analytiikkaa ja algoritmeja tarjotakseen kuluttajille parempia asiakaskokemuksia. Tulevaisuudessa algoritmit alkavat tehdä päätöksiä meidän puolestamme ‒ ne esimerkiksi määrittävät, miten itseohjautuvan auton pitää toimia ja minimoida vahingot kolaritilanteessa. Kaikissa tapauksissa dataa hyödyntävä organisaatio on vastuussa datan ja analytiikan käyttämisestä yksilölle hyödyllisellä ja oikeudenmukaisella tavalla sekä yksityisyyden suojaa kunnioittaen.”

Lue lisää Avanaden näkemyksistä digitaalisesta työstä sekä tutkimuksen tulokset kokonaisuudessaan osoitteessa www.avanade.com/smarttech.

Tietoja tutkimuksesta
Avanaden tutkimus toteutettiin joulukuun 2015 ja tammikuun 2016 aikana, ja sen toteutti itsenäinen tutkimusyritys Wakefield Research (www.wakefieldresearch.com). Tutkimukseen osallistui 500 ylimmän johdon edustajaa, liiketoimintayksikön johtajaa ja IT-päättäjää Australiasta, Espanjasta, Isosta-Britanniasta, Italiasta, Japanista, Kanadasta, Ranskasta, Saksasta ja Yhdysvalloista.

Avanade Suomi: Minna Karvonen
minna.karvonen@avanade.com

H+K Strategies: Virve Hellbom
virve.hellbom@hkstrategies.com

Tietoa Avanadesta
Avanade tarjoaa asiakkailleen innovatiivisia digitaalisia palveluita, liiketoiminnan ratkaisuja sekä käyttäjälähtöisiä kokemuksia, jotka rakentuvat avanadelaisten osaamiselle ja Microsoftin ekosysteemille. Asiantuntijoidemme yhdistetty teknologia-, liiketoiminta- ja toimialaosaaminen tuottaa ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme ja heidän asiakkaitaan saavuttamaan tavoitteensa. Avanade työllistää 28 000 digitaalisesti verkottunutta asiantuntijaa 23 maassa. Sen yhteistyön kulttuuri tuo asiakkaille parhaan osaamisen monimuotoisuutta ja paikallisia arvoja kunnioittaen. Avanaden enemmistöosuuden omistaa Accenture ja sen perustivat vuonna 2000 Accenture LLP ja Microsoft Corporation. Yhtiön Suomen konttori sijaitsee Helsingissä. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.avanade.fi.