Etusivu » Tiedotteet » Talous » Autoyhtiö Tesla nousi maailman innovatiivisimpien yritysten listalla

Boston Consulting Group

Autoyhtiö Tesla nousi maailman innovatiivisimpien yritysten listalla

Julkaistu: 02.12.2015 klo 09:00
Julkaisija: Boston Consulting Group

Apple ja Google pysyivät kärkipaikoilla

Maailman parhaita innovaatioyrityksiä yhdistää neljä asiaa: nopeus, ketterät tuotekehitysprosessit, teknologisten alustojen hyödyntäminen sekä uusien markkinoiden systemaattinen tutkiminen.  Tämä käy ilmi Boston Consulting Groupin tekemästä The Most Innovative Companies 2015 -raportista.

Sähköautoyritys Tesla nousi kolmanneksi vuodentakaiselta seitsemänneltä sijalta maailman innovatiivisimpien yritysten listalla. Kärkipaikkoja pitävät edelleen Apple ja Google. Seuraavaksi parhaimpia innovaattoreita ovat Microsoft ja Samsung.  Boston Consulting Group listasi maailman 50 innovatiivisinta yritystä nyt kymmenennen kerran. Lista perustuu  suurten yhtiöiden t&k-johtajille tehtyyn kyselyyn.

Maailman 10 innovatiivisinta yritystä vuonna 2015 ovat:

1. Apple
  2. Google
  3. Tesla
  4. Microsoft
  5. Samsung
  6. Toyota
  7. BMW
  8. Gilead
  9. Amazon
  10. Daimler

”Nopeus korreloi innovatiivisuuden kanssa. Tutkimuksemme mukaan nopeat innovaatioyritykset aikaansaavat teknologiamurroksen. Ne myös tuovat tuotteita markkinoille ja kasvattavat myyntiä kilpailijoita nopeammin. Tässä uusimmasa tutkimuksessa pistää silmään autoyhtiöiden innovatiivisuuden nousu Teslan johdolla”, sanoo Boston Consulting Groupin Suomen-toimiston toimitusjohtaja Teemu Ruska.

Kyselyyn osallistuneiden t&k-johtajien suurin huolenaihe on tuotekehitysaikojen pitkittyminen. Liian pitkät tuotekehityssyklit hidastavat tulosten saavuttamista tuotekehityksessä.

Eurooppalaiset yritykset lisäämässä t&k-investointeja

Maailman 50 innovatiivisimman yrityksen listalla on vain 11 eurooppalaista yhtiötä. Ne kertoivat kuitenkin olevansa lisäämässä tänä vuonna investointeja tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Suhteellisesti eniten satsataan innovaatioiden kehittämiseen Brasiliassa, Intiassa ja Kiinassa.

Tutkimuksen mukaan innovaatioiden kirkkain kärki on Yhdysvalloissa. Listan yrityksistä vajaa kolmannes on amerikkalaisia. Yhdysvaltalaisten yritysten ylivalta on kasvanut neljässä tutkimusvuodessa.

The Most Innovative Companies 2015 -kysely tehtiin 1 500 t&k-johtajalle, jotka edustivat yli 100 miljoonan dollarin liikevaihtoa tekeviä yrityksiä. Heiltä kysyttiin mielipidettä maailman innovatiivisimmista yrityksistä, ajatuksia siitä minkä yritysten innovaatio-osaaminen on kasvussa sekä oman organisaation t&k-prosesseista, kulttuurista ja investoinneista.

Linkki raporttiin: https://www.bcgperspectives.com/innovation_growth

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Jatta Lindström
Marketing Coordinator
BCG Helsinki
lindstrom.jatta@bcg.com

The Boston Consulting Group (BCG) on johtava liikkeenjohdon konsulttiyritys. Yritys toimii globaalisti 46 maassa. BCG:n asiakkaita ovat maailman johtavat yritykset useilta eri toimialoilta muun muassa finanssi- ja energia-aloilta, teollisuudesta, julkiselta sektorilta, teknologiayrityksistä, kuluttajatuotteista ja terveydenhuollosta. BCG on perustettu vuonna 1963 Bostonissa, Yhdysvalloissa. BCG:n Helsingin toimisto avattiin 1995. Lisätietoja: www.bcg.com