Etusivu » Tiedotteet » Talous » Asianajajaliitto: Oikeushallinnon menoleikkaukset torjuttava

Suomen Asianajajaliitto

Asianajajaliitto: Oikeushallinnon menoleikkaukset torjuttava

Julkaistu: 08.08.2014 klo 11:25
Julkaisija: Suomen Asianajajaliitto

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson tyrmäsi eilen tiukin sanoin valtiovarainministeriön ehdotuksen menoleikkauksiksi oikeusministeriön hallinnonalalle.

Asianajajaliitto yhtyy ministerin näkemyksiin.

– Ymmärrämme toki, että tässä taloustilanteessa leikkauspaineet ovat kovat. Olemme kuitenkin toistuvasti korostaneet, että minkäänlainen juustohöylä-ajattelu ei nyt säästöjä suunniteltaessa toimi, Asianajajaliiton puheenjohtaja Risto Sipilä sanoo.

Oikeusministeriön osuus valtion budjetista on niin pieni, etteivät siihen kohdistetut leikkaukset Sipilän mukaan tuo apua valtion talouteen. Samalla ne kuitenkin vaarantavat vakavasti oikeuslaitoksen toiminnan.

– On toki helppoa etsiä vähennyskohteita tasaisesti eri hallinnonaloilta. Sen sijaan pitäisi kuitenkin määritellä yhteiskunnan tietyt toiminnot sellaisiksi, että niille turvataan riittävät resurssit myös vaikeissa olosuhteissa. Tällaisia toimintoja ovat esimerkiksi perusterveydenhuolto ja toimiva oikeuslaitos, Sipilä korostaa.

Puheenjohtaja Risto Sipilä, Suomen Asianajajaliitto, puh. 040 524 6902
Kehitys- ja viestintäpäällikkö Janne Laukkanen, Suomen Asianajajaliitto, puh. 040 588 1925

Oikeusministeriön tiedotteet talousarviosta 2015:

Anna-Maja Henriksson: Lisäsäästöt erittäin ankaria oikeuslaitokselle ja rikosseuraamusalalle

Oikeusministeriön ehdotus talousarvioon 2015

Suomen Asianajajaliiton lakisääteisenä tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen. Asianajajaliitto on lailla perustettu julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on lakisääteisiä tehtäviä. Asianajajaliitto ei ole rekisteröity yhdistys, ammattiliitto tai yrittäjäjärjestö. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja. Asianajajia on Suomessa 2 000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki