Etusivu » Tiedotteet » Talous » Asianajajaliitto: Lupalakimiesten toiminnan laajempi valvonta parantaisi kuluttajien oikeusturvaa

Suomen Asianajajaliitto

Julkaistu: 10.01.2014 klo 12:15
Julkaisija: Suomen Asianajajaliitto

Asianajajaliiton yhteydessä toimiva itsenäinen valvontalautakunta valvoo kaikkea asianajajien ja julkisten oikeusavustajien toimintaa. Valvontalautakunta valvoo myös luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien (ns. lupalakimiesten) toimintaa, mutta tietyin rajoituksin. Asianajajaliiton mielestä kaikkea lupalakimiesten toimintaa pitäisi valvoa.

Oikeudenkäynneissä avustaminen kuuluu lupalakimiesten valvonnan piiriin, mutta muut kuin tuomioistuinasiat on suljettu pois. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi asiakirjojen kuten testamentin tai avioehdon laatiminen.

– Tilanne on tällä hetkellä epäselvä sekä kuluttajien, valvontalautakunnan toiminnan että lupalakimiesten itsensä kannalta. Kuluttajan oikeusturvan kannalta olisi tärkeää, että hän voisi tarvittaessa kannella käyttämänsä lupalakimiehen toiminnasta valvontalautakuntaan ilman nykyisiä rajoituksia, Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja Risto Sipilä sanoo.

Tilanne hankaloittaa myös valvontalautakunnan toimintaa, joka joutuu rajatapauksissa tulkitsemaan, voidaanko asiakkaan lupalakimiehestä tekemää kantelua ottaa tutkittavaksi.

– On paljon harmaata aluetta siinä, minkä toimien tulkitaan liittyvän oikeudenkäynteihin ja näin ollen valvonnan piiriin. Katsotaanko esimerkiksi kaikki oikeudenkäyntiä edeltävät toimenpiteet valvonnan piiriin kuuluviksi?

Vuoden 2014 alusta lähtien asiakasta voi tuomioistuimissa avustaa vain asianajaja, julkinen oikeusavustaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja. Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat eivät ole asianajajia tai julkisia oikeusavustajia, vaan oikeudenkäyntiavustajalautakunta on myöntänyt heille luvan hoitaa tuomioistuinasioita. Lupalakimiehiä on noin tuhat.

Lisätietoa:

Puheenjohtaja Risto Sipilä, Suomen Asianajajaliitto, puh. 040 524 6902, etunimi.sukunimi@borenius.com Viestintäasiantuntija Johanna Kainulainen, Suomen Asianajajaliitto, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi

Lisätietoa asianajajien, julkisten oikeusavustajien ja luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien valvonnasta: valvontalautakunta.fi

Liitteet:

• Faktaa asianajajista
• Faktaa valvonnasta

Suomen Asianajajaliiton lakisääteisenä tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen. Asianajajaliitto on lailla perustettu julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on lakisääteisiä tehtäviä. Asianajajaliitto ei ole rekisteröity yhdistys, ammattiliitto tai yrittäjäjärjestö. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja. Asianajajia on Suomessa 2 000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki