Etusivu » Tiedotteet » Talous » Arjen innovaatiot ja yhteistoiminta – kunnan tekniikan avaimet tuloksen parantamiseen

Julkaistu: 17.05.2013 klo 09:00
Julkaisija: KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt

Kunnan teknisissä palveluissa on onnistuneesti kehitetty työprosesseja ja palveluja. Arjen innovaatiot Ylöjärvellä ja Helsingin kaupungin rakennusviraston tapa koota yhteisiä työmaita ovat tästä hyviä esimerkkejä.

KT Kuntatyönantajat ja kunta-alan pääsopijajärjestöt haluavat kehittää tuloksellisuutta ja kuntapalvelujen laatua. Niiden yhteinen tuloksellisuuskampanja nostaa esiin hyviä käytäntöjä ja haastaa myös kehittämään tuloksellisuuden ja tuottavuuden mittaamista. Pelkkä henkilötyövuosien tarkastelu ei kerro oikeasta tuloksellisuudesta saati vaikuttavuudesta.

Kunnallinen tekninen sektori, joka vastaa kuntien ja kaupunkien infrastruktuurista, on ollut eturintamassa mittaamassa tuloksellisuutta. Vertailu muiden sektoreiden toimintaan on ollut selkeätä.  Viidesosa kuntien lakisääteisistä tehtävistä on teknistä alaa.

KT Kuntatyönantajat sekä kunta-alan pääsopijajärjestöt JUKO, KTN, Kunta-alan unioni (JHL ja Jyty) sekä TNJ järjestivät perjantaina 17. toukokuuta teknisen alan tuloksellisuusseminaarin. Yhteisen tuloksellisuuskampanjan tavoitteena on turvata kuntapalvelujen kilpailukyky ja laatu sekä edistää tuloksellisuutta työpaikoilla. Tuloksellisuustyöllä halutaan vastata julkisen talouden kestävyysvajeen haasteisiin ja valtakunnallisen työelämän kehittämisstrategian tavoitteisiin.

KT ja pääsopijajärjestöt korostavat, että työelämän laatu ja tuloksellisuuden kehittäminen liittyvät käytännössä vahvasti toisiinsa. Kuntatyö on merkityksellistä, kun työprosessit ovat sujuvia ja työhyvinvointia kohennetaan. Näin myös työn tuloksellisuus paranee. Myös vaikuttavuus ja laatu ovat osa tuloksellisuutta.

Lisäksi tuloksellisuuden mittaamista tulee kehittää. Käsitteistön tulee olla yhteisesti hyväksyttyä, on mitattava oikeita asioita ja tuloksellisuustyötä on tehtävä työpaikkatasolla yhteistoiminnallisesti. Henkilöstön ottaminen mukaan tuloksellisuustyöhön ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön parantavat jo itsessään työhyvinvointia. Kasvukunnissa tulevat eteen omanlaiset ongelmansa, kuten riittääkö pätevää työvoimaa. Kuntien yhdistyessä taas kuntien erilaiset käytännöt esim. tuloksellisuuden mittaamisessa sekä toimintakulttuurien yhdistämisessä aiheuttavat haasteita.

Tuloksellisuutta lisää myös hyvä yhteistyö yksityisten ja kunnallisten toimijoiden välillä. Ei kaiveta samoja monttuja moneen kertaan. ”Hyvä yhteistoiminta johtaa kokonaislaadun paranemiseen, kaivuhaittojen vähenemiseen, toteutusajan lyhenemiseen ja kokonaiskustannuksiltaan taloudellisempiin ratkaisuihin”, yhteen vetää Helsingin kaupungin rakennusviraston projektinjohtaja Eva-Lisa Karlsson kaupungin hanketta, jossa pyritään koordinoimaan eri toimijoiden katukaivuu -hankkeet.

Jorma Palola, neuvottelupäällikkö, KT, 050 512 5300
Jari Vettenranta, kehittämispäällikkö, JHL/Kunta-alan unioni, 040 057 7890