Etusivu » Tiedotteet » Talous » AREVAlle uusia hankkeita Ruotsista

AREVAlle uusia hankkeita Ruotsista

Julkaistu: 12.08.2014 klo 08:30
Julkaisija: AREVA

AREVA on tehnyt sopimuksen kahden ydinreaktorin purkamisesta Ruotsissa. Toukokuussa Vattenfall valitsi AREVAn ydinpolttoaineen toimittajaksi.

AREVA on tehnyt sopimuksen ruotsalaisen SVAFOn kanssa kahden ydinreaktorin purkamisesta lähellä Nyköpingiä. SVAFO on neljän ruotsalaisen ydinvoimalaoperaattorin, Forsmarks Kraftgruppin, Ringhalsin, Barsebäck Kraftin ja OKG:n omistama yhtiö.

Reaktorit ovat olleet tutkimuskäytössä. Niiden toiminta-aika päättyi 2005 oltuaan käytössä 45 vuotta. Tämä on ensimmäinen ydinvoimalareaktoreiden purkuhanke Ruotsissa vuoden 1980 jälkeen. Suunnitteluvaiheen jälkeen työt Ruotsissa paikan päällä alkavat vuoden 2015 alkupuoliskolla.

AREVAlla on yli 20 vuoden kokemus ydinlaitosten purkamisesta. Yhtiö on ollut mukana useissa vaativissa hankkeissa esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa.

Vattenfallille ydinpolttoainetta

Vattenfall valitsi toukokuussa AREVAn neljän ydinreaktorinsa polttoaineiden toimittajaksi Ruotsissa.

Nelivuotinen sopimus ajoittuu välille 2016–2020  ja sopimukseen sisältyy ydinpolttoaineen toimituksen lisäksi muut siihen liittyvä palvelut. AREVA valmistaa polttoaineen Saksassa Lingenin tehtaallaan.

Tämän yhteistyön avulla Vattenfall turvaa huomattavan osan ydinpolttoaineen hankinnastaan pitkällä aikavälillä.

AREVA tarjoaa kansainvälisesti huippulaadukkaita ratkaisuja hiilidioksidittomaan energiantuotantoon sekä sähkönsiirtoon ja -jakeluun. Yhtiö on maailman johtava ydinenergiatekniikassa ja ainoa, joka tarjoaa laaja-alaisesti kaikki ydinenergiaan liittyvät palvelut. AREVA on sähkönsiirto- ja jakeluteknologian markkinajohtaja. Se tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman ratkaisuja sähkönjakelun varmuuteen ja energiatehokkuuteen. AREVA:n strategia tähtää kestävään kehitykseen. Yhtiö kehittää ja laajentaa uusiutuvan energian teknologiaa tuuli- aurinko-, bio- ja vesivoiman aloilla. AREVA auttaa planeettamme sen vuosisadan suurimmissa haasteissa: Se saattaa energian kaikkien saataville, suojelee ympäristöä ja toimii vastuullisesti tulevia sukupolvia ajatellen.