Etusivu » Tiedotteet » Talous » Aon: Ukrainan tilanne lisännyt liiketoimintaan ja energiaan liittyviä riskejä

Aon Finland Oy

Aon: Ukrainan tilanne lisännyt liiketoimintaan ja energiaan liittyviä riskejä

Julkaistu: 07.05.2014 klo 09:00
Julkaisija: Aon Finland Oy

Kansainvälinen riskienhallintayritys Aon on laskenut sekä Venäjän että Ukrainan sijoitusta vuosittain julkaisemallaan kansainvälisellä riskikartalla. Ukrainaan liittyvät poliittiset riskit ovat kasvaneet, ja ne ovat nousseet keskikorkeasta korkeaksi.

Ukrainan viimeaikainen poliittisen tilanteen heikentyminen, kuten hallituksen kaatuminen ja Krimin liittäminen Venäjään, ovat kääntäneet koko alueen myönteisen kehityksen laskuun. Poliittisten riskien kasvu keskittyy Ukrainaan, mutta sen vaikutukset ulottuvat myös Venäjään ja moneen muuhun entisen Neuvostoliiton maahan, kuten Armeniaan, Valko-Venäjään, Georgiaan ja Moldovaan.

”Ukrainan ja Venäjän lähialueilla on nyt otettu takapakkia. Sen lisäksi, että Ukrainan ja Venäjän alueella on poliittisia riskejä, niillä saattaa olla vaikutuksia muun muassa energiatoimituksiin. Länsi-Euroopan maat ovat voimakkaasti riippuvaisia Venäjän kaasusta”, toteaa Aon Finland Oy:n johtaja Tapio Vahervaara.

Ukrainan kriisin vaikutukset:

• Lisääntyneet riskit liiketoiminnassa kriisialueella
  • Kriisin heijastuminen lähialueille
  • Energiatoimituksiin liittyvät riskit

Aonin riskikartalla on arvioitu yhteensä 163 maata, joista 16:n riskit ovat kasvaneet. Ukrainan ja Venäjän tilannetta lukuun ottamatta tilanne on kuitenkin säilynyt melko vakaana. Poliittiset riskit ovat korostuneet ja jonkin verran kasvaneet. Myös epätasapaino ja epävarmuus ovat lisääntyneet. Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän tilanne on stabiloitunut.

”Brasilia, Intia, Kiina ja Etelä-Afrikka ovat myös muuttuneet riskialttiimmiksi. Niiden tilanteella saattaa olla vaikutuksia myös suomalaisyritysten toimintaan, sillä näissä maissa monilla yrityksillä on liiketoimintaa”, Vahervaara kertoo.

Riskit kasvaneet:

Brasilia, Eritrea, Intia, Jordania, Kiina, Kiribati, Mikronesia, Moldova, Samoa, Etelä-Afrikka, Swasimaa, Tonga, Tuvalu, Ukraina, Vanuatu ja Venäjä

Riskit vähentyneet:

Ghana, Filippiinit, Haiti, Laos, Surinam ja Uganda

Englanninkielinen riskiraportti luettavissa: http://www.aon.com/2014politicalriskmap/

Aon on laatinut riskikartan yhteistyössä tutkimusyritys Roubuni Global Economicsin (RGE) kanssa. Maiden riskiarvioinnin perusteena ovat kartassa mainitut riskimittarit, RGE:n analyysit ja yli 20 kansainvälisen vakuuttajan näkemykset. EU:n ja OECD:n jäsenmaita ei ole arvioitu.

Liite: Riskikartta (pdf)

Aon Finland Oy
Johtaja Tapio Vahervaara
tapio.vahervaara@aon.fi

Aon on maailman johtava riskienhallinta- ja vakuutusmeklaripalveluihin sekä henkilöstöetuuskonsultointiin erikoistunut palveluntuottaja. Aonin liiketoiminta on maailmanlaajuisesti organisoitu verkostoksi, joka toimii 120 maassa ja jossa työskentelee 66 000 asiantuntijaa.

Aon Finland Oy on kasvanut vuodesta 1994 alan suurimmaksi toimijaksi Suomessa. Osana Aon-konsernia, Aon Finlandilla on käytössään monipuoliset globaalit resurssit, osaaminen sekä laajat yhteydet maailmanlaajuisille vakuutusmarkkinoille. Yrityksen palveluksessa työskentelee 83 henkilöä. Aonin Suomen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Oulussa.