Etusivu » Tiedotteet » Talous » Alkoholihaitat mikro- ja makrotasoilla -aamiaistilaisuus 24.6. klo 9-11 Lasipalatsin Palmu-salissa

A-klinikkasäätiö

Julkaistu: 19.06.2014 klo 11:58
Julkaisija: A-klinikkasäätiö

Päihdehuollon valtakunnallinen yhteistyöryhmä Päivyt kutsuu tiedotusvälineitä aamiaistilaisuuteen "Alkoholihaitat yhteiskunnan mikro- ja makrotasoilla" 24.6. klo 9-11, Lasipalatsin Palmu-salissa. Ilmoittautumiset 23.6. klo 10 mennessä osoitteeseen tiedotus@a-klinikka.fi

”On tullut niitä voimavaroja esiin. Lapsi on saanut aikaan motivaation.” Alkoholihaitat koskettavat koko yhteiskuntaa - myös sen kaikkein pienimpiä jäseniä. "Päihdeäitiin" liittyy latautuneita ja vahvoja käsityksiä. Keitä nämä naiset ovat ja miten heitä on lapsineen onnistuttu auttamaan? Entäpä isät?

Vanhemman kykyä olla sensitiivisessä vuorovaikutuksessa lapsen kanssa on mahdollista vahvistaa. Järvenpään sosiaalisairaalassa on kehitetty päihdehoitomalli raskaana oleville ja vasta synnyttäneille äideille. Toimintamallista ja sen tuloksista kertovat kehittämispäällikkö Antti Weckroth ja yksikköjohtaja Kaarina Salminen A-klinikkasäätiöstä.
Apua ovat saaneet pääosin 20-30-vuotiaat yksinhuoltajat eri puolilta Suomea.

Netin äitiryhmissä tavoitetaan äitejä, jotka eivät ehkä muuten uskalla hakea apua. Tähän mennessä tukea on saanut jo 200 äitiä. Malli on A-klinikkasäätiön Päihdelinkki.fi -palvelun ja Ensi- ja turvakotien liiton pitkäaikaista yhteistyötä.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi pureutuu käynnissä olevaan alkoholilakiuudistukseen ja valottaa sitä talouden iso kuvan näkökulmasta. Millaisia ovat juomisen yhteiskunnallisten vaikutusten luvut? Aalto-Matturi peilaa OECD:n tulosten kautta muualla kuin Suomessa tapahtuvaa verotuksen käyttöä terveysvaikutusten aikaansaamiseen.

Alustava aikataulu:

9:00 Aamiaistarjoilu

9.15 Tervetuloa, työvaliokunnan puheenjohtaja Teemu Tiensuu, Päivyt

9.20 Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

9.50 Kehittämispäällikkö Antti Weckroth ja perhekuntoutuksen yksikköjohtaja Kaarina Salminen, Järvenpään sosiaalisairaala

10.20. Keskustelua

10.30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Teemu Tiensuu, Päivytin työvaliokunnan puheenjohtaja. Ilmoittautumiset 23.6. klo 10 mennessä osoitteeseen tiedotus@a-klinikka.fi

Päihdehuollon valtakunnallinen yhteistyöryhmä Päivyt on päihdetyötä tekevien yleishyödyllisten yhdistysten ja julkisen sektorin yhteistyöverkosto. Päivytin jäseniä ovat AA, A-kiltojen liitto ry, A-klinikkasäätiö, A-kotien säätiö, Ensi- ja turvakotien liitto ry, Ehyt ry, Irti Huumeista ry, Kalliolan Kannatusyhdistys ry, Kirkkopalvelut ry/Tyynelän kehittämiskeskus, Kirkkohallitus, KRAN rf , Kriminaalihuollon tukisäätiö, KRIS-Suomen keskusliitto ry, Kunnallinen päihdehuoltoyhdistys ry, Kårkulla samkommun, Myllyhoitoyhdistys ry, Naistenkartano ry, Nuorten Ystävät ry, Päihdekuntoutuksen keskusliitto ry,  Päihdelääketieteen yhdistys ry, Päihdetyön Talentia ry, Rikosseuraamuslaitos, Sininauhaliitto ry, Suomen Diakonialaitosten Liitto ry, Suomen Kuntaliitto, Suomen sairaanhoitajaliitto/Päihdehoitotyön, asiantuntijaryhmä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ja VAK ry. Päivytin asiantuntijaedustajia ovat oikeusministeriö ja päihdeasiamies.

"Päivyt - kuntouttavaan päihdetyöhön kannattaa satsata" www.paivyt.fi

Teemu Tiensuu Työvaliokunnan puheenjohtaja, Päivyt teemu.tiensuu(at)a-klinikka.fi p. 040 5520 495

Sari Aalto-Matturi Toiminnanjohtaja, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sari.aalto-matturi(at)ehyt.fi p. 0400 508 234

Antti Weckroth Kehittämispäällikkö, Järvenpään sosiaalisairaala antti.weckroth(at)a-klinikka.fi p. 050 4300542

A-klinikkasäätiön hoito- ja kuntoutuspalvelut, ehkäisevä päihdetyö ja asiantuntijapalvelut vähentävät päihdehaittoja ja muita psykososiaalisia ongelmia. Samalla A-klinikkasäätiö parantaa päihdeongelmaisten ja heidän läheistensä asemaa.